Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów zieleni i dendrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie terenów zieleni i dendrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania |
C-3 | Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni |
C-4 | Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wykonanie inwentaryzacji terenu | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inwentaryzacja terenu zieleni | 2 |
T-W-2 | Rola zieleni w miastach, podział i kategorie terenów zieleni oraz typy systemów zieleni | 2 |
T-W-3 | Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych i liściastych z uwzględnieniem wymagań siedliskowych | 4 |
T-W-4 | Przegląd czynników i elementów kompozycji | 2 |
T-W-5 | Przegląd poszczególnych części projektu | 2 |
T-W-6 | Urządzanie podstawowych terenów zieleni (m.in. zbiorniki wodne, skarpy i murki oporowe, schody terenowe, trawniki) | 6 |
T-W-7 | Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-A-2 | wykonanie projektu | 5 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Wykonanie inwentaryzacji terenu | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady multimedialne - informacyjne |
M-2 | zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C13_W01 Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska. | OS_1A_W06, OS_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C13_U01 Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić | OS_1A_U09, OS_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C13_K01 Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań | OS_1A_K03, OS_1A_K04, OS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C13_W01 Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska. | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem | |
3,5 | student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady | |
4,0 | zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym | |
4,5 | zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski | |
5,0 | zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C13_U01 Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości | |
3,5 | analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji | |
4,0 | wykorzystuje i analizuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym | |
4,5 | wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady | |
5,0 | potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę dyskutując i podając szereg przykładów nie tylko z literatury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C13_K01 Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem | |
3,5 | świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady | |
4,0 | prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy | |
4,5 | potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym | |
5,0 | w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem |
Literatura podstawowa
- Suchocka M., Projekt ochrony drzew w procesie inwestycyjnym, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa, 2016
- Bradley S., Przycinanie drzew i krzewów, Muza, Warszawa, 2006
- Seneta W., Dolatowski J., Zieliński J., Dendrologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, Legraf, 2011
Literatura dodatkowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
- Pachnowska B., Dokumentacja w ocenie drzew, Instytut Drzewa, Wrocław, 2021
- Krynicki M., Podstawy inwentaryzacji drzew, Instytut Drzewa, Wrocław, 2021