Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin II - Fitopatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin II - Fitopatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi mikroskopu świetlnego
W-2znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-3umiejętność rozpoznawania pospolicie występujących gatunków roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja powodów chorób pochodzenia nieinfekcyjnego, wirusowego i bakteryjnego roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.3
T-L-2Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędów Pythiales i Peronosporales.3
T-L-3Diagnozowanie chorób roślin wywołaneych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).8
T-L-4Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).4
T-L-5Diagnozowanie chorób wywołanych przez grzyby anamorficzne. Rozpoznawanie pasożytniczych roślin nasiennych.2
20
wykłady
T-W-1Znaczenie chorób roślin. Klasyfikacja chorób roślin. Diagnostyka chorób roślin. Pasożytnictwo i patogeniczność. Rodzaje patogenów.4
T-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.4
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).5
T-W-4Sposoby atakowania roślin przez patogeny. Wpływ patogenów na fizjologię roślin.3
T-W-5Sposoby bronienia się roślin przed patogenami i ich charakterystyka.3
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.3
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-8Genetyczne uwarunkowania wrażliwości i odporności roślin na patogeny.2
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2wykonanie zielnika z chorującymi roślinami15
A-L-3studiowanie podanej literatury15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studiowanie podanej literatury18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-3obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów
M-4metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C05_W01
objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
OS_1A_W01C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
OS_1A_C05_W02
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
OS_1A_W01, OS_1A_W07C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
OS_1A_C05_W03
wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób
OS_1A_W01C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C05_U01
umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby
OS_1A_U10, OS_1A_U01C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
OS_1A_C05_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
OS_1A_U10, OS_1A_U01C-2, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C05_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin
OS_1A_K02C-2, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C05_W01
objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
2,0nie potrafi zdefiniowac procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów, nie potrafi wymienić czynników wplywających na przebieg choroby u roślin
3,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C05_W02
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić zaden metody zwalczania chorób roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C05_W03
wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C05_U01
umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie oszacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych, nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku ważniejszych chorób
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C05_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
2,0nie umie dobrać żadnych metod ochrony roślin przed wybranymi chorobami; nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwac środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C05_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  3. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2022
  4. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kochman J. Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja powodów chorób pochodzenia nieinfekcyjnego, wirusowego i bakteryjnego roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.3
T-L-2Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędów Pythiales i Peronosporales.3
T-L-3Diagnozowanie chorób roślin wywołaneych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).8
T-L-4Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).4
T-L-5Diagnozowanie chorób wywołanych przez grzyby anamorficzne. Rozpoznawanie pasożytniczych roślin nasiennych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie chorób roślin. Klasyfikacja chorób roślin. Diagnostyka chorób roślin. Pasożytnictwo i patogeniczność. Rodzaje patogenów.4
T-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.4
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).5
T-W-4Sposoby atakowania roślin przez patogeny. Wpływ patogenów na fizjologię roślin.3
T-W-5Sposoby bronienia się roślin przed patogenami i ich charakterystyka.3
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.3
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-8Genetyczne uwarunkowania wrażliwości i odporności roślin na patogeny.2
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2wykonanie zielnika z chorującymi roślinami15
A-L-3studiowanie podanej literatury15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studiowanie podanej literatury18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C05_W01objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
Treści programoweT-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniowac procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów, nie potrafi wymienić czynników wplywających na przebieg choroby u roślin
3,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C05_W02rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
Treści programoweT-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-4metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić zaden metody zwalczania chorób roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C05_W03wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
Treści programoweT-L-5Diagnozowanie chorób wywołanych przez grzyby anamorficzne. Rozpoznawanie pasożytniczych roślin nasiennych.
T-L-1Identyfikacja powodów chorób pochodzenia nieinfekcyjnego, wirusowego i bakteryjnego roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-L-2Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędów Pythiales i Peronosporales.
T-L-4Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-L-3Diagnozowanie chorób roślin wywołaneych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-3obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów
M-4metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C05_U01umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
Treści programoweT-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie oszacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych, nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku ważniejszych chorób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C05_U02umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-L-5Diagnozowanie chorób wywołanych przez grzyby anamorficzne. Rozpoznawanie pasożytniczych roślin nasiennych.
T-L-1Identyfikacja powodów chorób pochodzenia nieinfekcyjnego, wirusowego i bakteryjnego roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-L-2Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędów Pythiales i Peronosporales.
T-L-4Diagnozowanie chorób roślin wywołanych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-L-3Diagnozowanie chorób roślin wywołaneych przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-3obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów
M-4metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dobrać żadnych metod ochrony roślin przed wybranymi chorobami; nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwac środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C05_K01jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-W-2Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-7Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-9Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-W-6Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. Rodzaje epidemii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0