Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z biologii, chemii i fizyki z zakteru szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi. |
C-3 | Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin | 3 |
T-A-2 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie) | 3 |
T-A-3 | Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie | 1 |
T-A-4 | Fizjologia mineralnego żywienia roślin | 3 |
T-A-5 | Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin | 3 |
T-A-6 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji. | 4 |
T-L-2 | Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania. | 3 |
T-L-3 | Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy. | 3 |
T-L-4 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. | 3 |
T-L-5 | Ruchy roslin. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórek roślinnych | 3 |
T-W-2 | Gospodarka wodna roślin. Transpiracja. | 4 |
T-W-3 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie) | 4 |
T-W-4 | Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływajace na natężenie transpiracji, fotosyntey i oddychania roślin | 2 |
T-W-5 | Fizjologia mineralnego żywienia roślin | 5 |
T-W-6 | Wzrost i różnicowanie się roślin | 4 |
T-W-7 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Klasyfikacja, właściwości i funkcje fizjologiczne | 4 |
T-W-8 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślin | 2 |
T-W-9 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych. | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
A-L-4 | Opracowanie wyników przeprowadzonych badań. | 13 |
A-L-5 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-L-6 | Konsultacje. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do dyskusji | 5 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału roślinnego |
M-3 | Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B11_W01 Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-4, M-3 | S-1, S-3 |
OS_1A_B11_W02 Rozróżnia zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie | OS_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
OS_1A_B11_W03 Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju. | OS_1A_W07 | — | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B11_U01 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska | OS_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
OS_1A_B11_U02 Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie. | OS_1A_U10, OS_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1 | M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B11_K01 Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki | OS_1A_K02, OS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B11_W01 Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie | 2,0 | |
3,0 | zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, lecz nie potrafi ich w pełni analizować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B11_W02 Rozróżnia zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie | 2,0 | |
3,0 | wymienia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz wymienia funkcje tych procesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B11_W03 Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | wymienia czynniki zwenetrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna podstawową rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B11_U01 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B11_U02 Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie. | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykonywać pomiary podstawowych procesów fizjologicznych i poprawnie je interpretuje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B11_K01 Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki | 2,0 | |
3,0 | potrafi w nieznacznym stopniu współpracować w zespole, wykazuje się minimalną umiejętnością podziału pracy w laboratorium oraz w niewielkim stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Kozłowska M., Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2008
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000