Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka z elementami biofizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,40,59zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.2
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.4
T-L-4Pomiary kalorymetryczne2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.4
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii2
T-L-7Ćwiczenia z elektryczności.2
T-L-8Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego na organizmy żywe.2
T-W-2Elementy mechaniki płynów. Płyne, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.2
T-W-3Fizyka cząsteczkowa - kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Zjawisko włoskowatości. Kapiilarność.2
T-W-4Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Budow i rola błony półprzepuszczalnej. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.2
T-W-5Ruchy cieplne i ich makroskopowe efekty. Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.2
T-W-6Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie. Rozszerzalność termiczna ciał.2
T-W-7Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię2
T-W-8Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane. Wpływ klimatu na roślinność i gleby na Ziemi.2
T-W-9Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby2
T-W-10Oddziaływanie promieniowania jonizującego na materię. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki. Metody wykorzystujące promieniowanie jonizujące w badaniach obiektów biologicznych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.2
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
40
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B08_W01
Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
OS_1A_W02, OS_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B08_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
OS_1A_U01, OS_1A_U05C-1, C-2, C-3T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B08_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
OS_1A_K02, OS_1A_K01C-2, C-3T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B08_W01
Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
2,0Student nie zna obowiązującego materiału.
3,0Student wykazuje dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Student definiuje podstawowe wielkości fizyczne.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki i elementów biofizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B08_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B08_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5
4,0
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
  2. Hallyday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
  3. Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki., Pod redakcją E. Skórskiej, Wyd.Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WNT, Warszawa, 1998, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
  3. Zbigniew Płochocki, Fizyka dla ogrodników, Warszawa, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.2
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.4
T-L-4Pomiary kalorymetryczne2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.4
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii2
T-L-7Ćwiczenia z elektryczności.2
T-L-8Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego na organizmy żywe.2
T-W-2Elementy mechaniki płynów. Płyne, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.2
T-W-3Fizyka cząsteczkowa - kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Zjawisko włoskowatości. Kapiilarność.2
T-W-4Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Budow i rola błony półprzepuszczalnej. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.2
T-W-5Ruchy cieplne i ich makroskopowe efekty. Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.2
T-W-6Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie. Rozszerzalność termiczna ciał.2
T-W-7Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię2
T-W-8Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane. Wpływ klimatu na roślinność i gleby na Ziemi.2
T-W-9Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby2
T-W-10Oddziaływanie promieniowania jonizującego na materię. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki. Metody wykorzystujące promieniowanie jonizujące w badaniach obiektów biologicznych.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.2
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_W01Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-1Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego na organizmy żywe.
T-W-3Fizyka cząsteczkowa - kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Zjawisko włoskowatości. Kapiilarność.
T-W-2Elementy mechaniki płynów. Płyne, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.
T-W-4Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Budow i rola błony półprzepuszczalnej. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.
T-W-5Ruchy cieplne i ich makroskopowe efekty. Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.
T-W-6Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie. Rozszerzalność termiczna ciał.
T-W-7Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię
T-W-8Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane. Wpływ klimatu na roślinność i gleby na Ziemi.
T-W-9Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby
T-W-10Oddziaływanie promieniowania jonizującego na materię. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki. Metody wykorzystujące promieniowanie jonizujące w badaniach obiektów biologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna obowiązującego materiału.
3,0Student wykazuje dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Student definiuje podstawowe wielkości fizyczne.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki i elementów biofizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_U01Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-4Pomiary kalorymetryczne
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-8Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_K01Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-4Pomiary kalorymetryczne
T-L-6Cwiczenia z zakres fotometrii
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-8Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5
4,0
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.