Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie placów zabaw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie placów zabaw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań. |
C-2 | Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania miejsc zabaw |
C-3 | Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt koncepcyjny miejsca zabaw we wskzanej lokalizacji – wykonanie projektu zagospdoarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i elementami małej architektury. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity. | 1 |
T-W-2 | Ewolucja i gezeza placu zabaw. Współczesne formy miejsc zabaw. Aktualne tendencje w kształtowaniu miejsc zabawy | 2 |
T-W-3 | Podstawy dla projektowania atrakcyjnego miejsca zabawy. Uwarunkowania psychofizyczne i społeczne. Czynniki zabawotwórcze. | 3 |
T-W-4 | Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie, urządzenia zabawowe, roślinność. | 2 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo na placu zabaw. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Kontrola placu zabaw | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Oceność na zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie pracy semestralnej | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy o charakterze warsztatowym |
M-3 | Analiza przypadku |
M-4 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej – teoretycznej w formie prezentacji. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej. Ocenie podlega oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres i poprawwność merytoryczna opracowania oraz estetyka przedstawienia projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O16.1_W01 Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności | AK_1A_W06, AK_1A_W13, AK_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2 |
AK_1A_O16.1_W02 Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu | AK_1A_W07 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O16.1_U01 Potrafi dokonać oceny i zaprojektować miejsce zabaw. | AK_1A_U09, AK_1A_U11 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O16.1_K01 Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników. | AK_1A_K06, AK_1A_K07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O16.1_W01 Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności | 2,0 | Nie zna zasad projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie. |
3,0 | Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie, popełnia błędy w znajomości przepisów. | |
3,5 | Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomi, popełnia nieliczne błędy w znajomości przepisów. | |
4,0 | Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie, popełnia tylko drobne i nieliczne błędy w znajomości przepisów. | |
4,5 | Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie i nie popełnia błędów. | |
5,0 | Zna zasady projektowania placu zabaw na ponadpodstawowym poziomie. | |
AK_1A_O16.1_W02 Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu | 2,0 | Nie zna zasad projektowania placu zabaw na ponadpodstawowym poziomie. |
3,0 | Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie. Słabo orientuje się w szczegółach, nie rozumie idei. | |
3,5 | Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie. Słabo orientuje się w szczegółach. | |
4,0 | Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły. | |
4,5 | Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na ponadpodstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły. | |
5,0 | Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na ponadpodstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły, analizuje je i ocenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O16.1_U01 Potrafi dokonać oceny i zaprojektować miejsce zabaw. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie standardowe, typowe rozwiąznia. Popełnia błędy. | |
3,5 | Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie standardowe, typowe rozwiąznia. Popełnia błędy. | |
4,0 | Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie standardowe, typowe rozwiąznia, prawidłowo je stosując. | |
4,5 | Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu ponadpodstawowym. Wykorzystuje w projekcie także rozwiąznia niestandardowe, prawidłowo je stosując. | |
5,0 | Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu ponadpodstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie rozwiąznia niestandardowe, prawidłowo je stosując. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O16.1_K01 Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników. | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega zależność pomiędzy cechami przestrzennymi, proponowanymi w projekcie elementami zagospodarowania a urozmaiceniem użytkownia i formami zabaw w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Belzig G., Księga placów zabaw, Typoscript, Wrocław, 2001
- Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
- Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
- Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
- Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
- Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
- Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska M., Contemporary family playground as a desirable direction of evolution of play areas for children, Social Sciences & Arts, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018, SGEM2018 Conference Proceedings, 2018, 5(5.3), 3–10
- Czałczyńska-Podolska, Plac zabaw jako przestrzeń prowokująca różnorodne formy zabaw., Architektura Krajobrazu, 2010, 4, 46–53