Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Zakładanie winnic i uprawa winorośli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zakładanie winnic i uprawa winorośli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
C-2Dobór odmian i podkładek do warunków glebowych i środowiskowych.
C-3Zasady projektowania i funkcjonowania winnicy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli ( utrzymanie gleby, odżywianie mineralne, nawadnianie). Odmiany i podkładki dla winorośli.5
T-W-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, formy koron, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi- przymrozki, grad, ptaki, choroby i szkodniki.3
T-W-3Projektowanie winnicy i tworzenie kosztorysu.10
T-W-4Winnica- niezbędne wyposażenie.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu3
A-W-4zapoznanie się z materiałem roślinnym2
A-W-5przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-6przygotowanie projektu18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O12.1_W01
Ma wiedzę na temat budowy winnic, doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zalecenia pielęgnacyjne dla tego gatunku.
AK_1A_W18, AK_1A_W08C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O12.1_U01
Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
AK_1A_U13C-1, C-2T-W-3M-1S-1
AK_1A_O12.1_U02
Potrafi wykonać projekt winnicy wraz z kosztorysem.
AK_1A_U12C-3T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O12.1_K01
Rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu.
AK_1A_K09, AK_1A_K07C-3T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O12.1_W01
Ma wiedzę na temat budowy winnic, doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zalecenia pielęgnacyjne dla tego gatunku.
2,0student nie ma wiedzy dotyczącej doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
3,5student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
4,0student ma wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
4,5student ma wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
5,0student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O12.1_U01
Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
2,0student nie posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,0student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,5student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
4,0student na poziomie dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
4,5student na poziomie dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
5,0student na poziomie bardzo dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
AK_1A_O12.1_U02
Potrafi wykonać projekt winnicy wraz z kosztorysem.
2,0student nie potrafi wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
3,0student potrafi na poziomie podstawowym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
3,5student potrafi na poziomie podstawowym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
4,0student potrafi na poziomie dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
4,5student potrafi na poziomie dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
5,0student potrafi na poziomie bardzo dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O12.1_K01
Rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu.
2,0student nie opanował w stopniu podstawowym znaczenia uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
3,0student na poziomie podstawowym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
3,5student na poziomie podstawowym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
4,0student na poziomie dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
4,5student na poziomie dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
5,0student na poziomie bardzo dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu

Literatura podstawowa

  1. Lisek J., Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej, Hortpress, 2007
  2. Myśliwiec R., Uprawa winorośli, 2006
  3. Ludmil Angelov, Stefcho Kemilev, Piotr Chełpiński, Ireneusz Ochmian, Uprawa winorośli i winiarstwo, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2016, 1

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli ( utrzymanie gleby, odżywianie mineralne, nawadnianie). Odmiany i podkładki dla winorośli.5
T-W-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, formy koron, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi- przymrozki, grad, ptaki, choroby i szkodniki.3
T-W-3Projektowanie winnicy i tworzenie kosztorysu.10
T-W-4Winnica- niezbędne wyposażenie.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu3
A-W-4zapoznanie się z materiałem roślinnym2
A-W-5przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-6przygotowanie projektu18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O12.1_W01Ma wiedzę na temat budowy winnic, doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zalecenia pielęgnacyjne dla tego gatunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
AK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-2Dobór odmian i podkładek do warunków glebowych i środowiskowych.
Treści programoweT-W-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli ( utrzymanie gleby, odżywianie mineralne, nawadnianie). Odmiany i podkładki dla winorośli.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy dotyczącej doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
3,5student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
4,0student ma wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
4,5student ma wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
5,0student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O12.1_U01Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
C-2Dobór odmian i podkładek do warunków glebowych i środowiskowych.
Treści programoweT-W-3Projektowanie winnicy i tworzenie kosztorysu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,0student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,5student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
4,0student na poziomie dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
4,5student na poziomie dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
5,0student na poziomie bardzo dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O12.1_U02Potrafi wykonać projekt winnicy wraz z kosztorysem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zasady projektowania i funkcjonowania winnicy.
Treści programoweT-W-3Projektowanie winnicy i tworzenie kosztorysu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
3,0student potrafi na poziomie podstawowym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
3,5student potrafi na poziomie podstawowym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
4,0student potrafi na poziomie dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
4,5student potrafi na poziomie dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
5,0student potrafi na poziomie bardzo dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O12.1_K01Rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Zasady projektowania i funkcjonowania winnicy.
Treści programoweT-W-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli ( utrzymanie gleby, odżywianie mineralne, nawadnianie). Odmiany i podkładki dla winorośli.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował w stopniu podstawowym znaczenia uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
3,0student na poziomie podstawowym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
3,5student na poziomie podstawowym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
4,0student na poziomie dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
4,5student na poziomie dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu
5,0student na poziomie bardzo dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu