Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Gleby miejskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleby miejskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: gleboznawstwa oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Wykształcić umiejętność samodzielnego opisu cech morfologicznych gleb miejskich w tym rozpoznania i charakterystyki substratów technogenicznych, a następnie klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB |
C-3 | Określenie stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania gleb antropogenicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina. | 2 |
T-W-2 | Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim. | 2 |
T-W-3 | Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia. | 4 |
T-W-4 | Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast. | 2 |
T-W-5 | Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb miejskich. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O05.1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB. | AK_1A_W05, AK_1A_W11, AK_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O05.1_U01 Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB | AK_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O05.1_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania. | AK_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O05.1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB. | 2,0 | Student: - w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiauł programowowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakreus materiału, - w zakresie opanowania wiedzynie przyswoił zasadniczych treści programowych, - w zakresie stosunku do wiedzy nie wykazuju zainteresowania, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia same błędy błędy. Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych programem nauczania, nie zna metodyk badań właściwości chemicznych, fizycznych i morfologicznych gleb miejskich. Nie rozumie procesów glebotwórczych gleb miejskich i roli gleb miejskich w funkcjonowaniu ekosystemu miasta. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać oraz opisać niektóre metody badań właściwości gleb mieskich, potrafi opisać ogólnie wybrane procesy glebotwórcze i funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać oraz opisać niektóre metody badań właściwości gleb mieskich, potrafi opisać wybrane procesy glebotwórcze i funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy dobrze przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnianie błędów. Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane zglebami miejskimi, potrafi opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich, potrafi opisać procresy antropogeniczne kształtujące gleby miejskie i ogólnie okreslić funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich oraz szczegółowo wybrany proces glebotwórczy gleb miejskich. Zna funkcje gleb miejskich w ekosystemie miejskim | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy bardzo dobrze przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje wysokie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedz ynie popełnia błędów. Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich, potrafi opisać szczegółowo procesy glebotwórcze gleb miejskich i okreslić funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O05.1_U01 Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB | 2,0 | Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - Nie potrafi opisać cech morfologicznych i przeprowadzić badań właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi ogólnie opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania wybranych właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi ogólnie opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich | |
4,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i dobrze poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi dobrzeopisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich | |
4,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi opisać cechy morfologiczne i określić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich | |
5,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i bardzo dobrze poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi bardzo dobrze opisać cechy morfologiczne i określić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O05.1_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych |
Literatura podstawowa
- Kollender-Szych A., Niedźwiecki E., Malinowski R., Gleby miejskie – wybrane zagadnienia dla studentów kierunku ochrona środowiska., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-7317-044-5
- Greinert A., Studia nad glebami obszaru zurbanizowanego Zielonej Góry., Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2003
- Greinert A, Ochrona i rekultywacja terenów zurbanizowanych, Wydaw. PZ, Zielona Góra, 2000
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997