Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość podstaw gleboznawstwa lub mechaniki gruntów, grafiki inżynierskiej oraz uprawy roli i roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z budową i eksploatacją oraz zasadami doboru maszyn i urządzeń używanych do mechanizacji prac w terenach zieleni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy ogólnej teorii w zakresie budowy i zasad działania maszyn i urządzeń technicznych do mechanizacji prac w terenach zieleni oraz ich eksploatacja uwzględniająca przyrodnicze i technologiczne uwarunkowania tych prac. Prawidłowy dobór i wykorzystanie środków energetycznych, maszyn i urządzeń technicznych w różnych, specyficznych dla danego terenu warunkach prac.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.3
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia przedmiotowe
M-2pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonywanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C24_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy, działania i eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz technologii wykorzystywanych do mechanizacji prac w terenach zieleni; uwzględniającą znajomość przyrodniczych i technologicznych uwarunkowań
AK_1A_W03, AK_1A_W07, AK_1A_W01C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C24_U01
Dobiera i poprawnie stosuje urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu z zachowaniem zasad uprawy i ochrony roślin.
AK_1A_U18, AK_1A_U12C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C24_K01
Potrafi pracować w zespole oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i zachowania w sposób profesjonalny.
AK_1A_K09C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C24_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy, działania i eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz technologii wykorzystywanych do mechanizacji prac w terenach zieleni; uwzględniającą znajomość przyrodniczych i technologicznych uwarunkowań
2,0Student posiada nikłą wiedzę o klasyfikacji, zastosowaniu, budowie, zasadzie działania i ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu do 50%)
3,0Student zna klasyfikację i zastosowanie oraz częściowo budowę maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 51-60%)
3,5Student zna klasyfikację i zastosowanie oraz częściowo budowę i zasadę działania maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 61-70%)
4,0Student zna klasyfikację, zastosowanie, budowę oraz częściowo zasadę działania i zagadnienia ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 71-80%)
4,5Student zna klasyfikację, zastosowanie, budowę, zasadę działania i częściowo zagadnienia ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 81-90%)
5,0Student zna klasyfikację, zastosowanie, budowę, zasadę działania i zagadnienia ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 91-100%)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C24_U01
Dobiera i poprawnie stosuje urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu z zachowaniem zasad uprawy i ochrony roślin.
2,0Student nie umie zaproponować urządzeń technicznych do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz niepoprawnie rozwiązuje wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań do 50%)
3,0Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 51-60%)
3,5Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 61-70%)
4,0Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 71-80%)
4,5Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 81-90%)
5,0Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 91-100%)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C24_K01
Potrafi pracować w zespole oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i zachowania w sposób profesjonalny.
2,0Student nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w brakiem sytematycznego uczęszczaniu na zajęcia.
3,0Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem) .
3,5Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem) .
4,0Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem), oraz sporadycznie zabiera głos w dyskusji.
4,5Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem), oraz często zabiera głos w dyskusji.
5,0Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem), oraz bardzo często zabiera głos w dyskusji.

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  2. Bichta H., Bieganowski F., Maszynoznawstwo ogrodnicze, Wydawnictwo AR w Lublinie, Lublin, 1999
  3. Ziętara W., Technika w urządzaniu i pielęgnacji terenów zieleni, Wydawnictwo Apra., 2009

Literatura dodatkowa

  1. Giefing D.F., Podkrzesywanie drzew, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 1999
  2. Dobek T., Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1996
  3. Wasilewski Z., Mechanizacja budownictwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1994
  4. Kufel K., Błażejczak D., Jurga J., Maszyny i urządzenia rolnicze, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy ogólnej teorii w zakresie budowy i zasad działania maszyn i urządzeń technicznych do mechanizacji prac w terenach zieleni oraz ich eksploatacja uwzględniająca przyrodnicze i technologiczne uwarunkowania tych prac. Prawidłowy dobór i wykorzystanie środków energetycznych, maszyn i urządzeń technicznych w różnych, specyficznych dla danego terenu warunkach prac.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.3
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C24_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy, działania i eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz technologii wykorzystywanych do mechanizacji prac w terenach zieleni; uwzględniającą znajomość przyrodniczych i technologicznych uwarunkowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i eksploatacją oraz zasadami doboru maszyn i urządzeń używanych do mechanizacji prac w terenach zieleni.
Treści programoweT-A-1Podstawy ogólnej teorii w zakresie budowy i zasad działania maszyn i urządzeń technicznych do mechanizacji prac w terenach zieleni oraz ich eksploatacja uwzględniająca przyrodnicze i technologiczne uwarunkowania tych prac. Prawidłowy dobór i wykorzystanie środków energetycznych, maszyn i urządzeń technicznych w różnych, specyficznych dla danego terenu warunkach prac.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia przedmiotowe
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonywanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada nikłą wiedzę o klasyfikacji, zastosowaniu, budowie, zasadzie działania i ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu do 50%)
3,0Student zna klasyfikację i zastosowanie oraz częściowo budowę maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 51-60%)
3,5Student zna klasyfikację i zastosowanie oraz częściowo budowę i zasadę działania maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 61-70%)
4,0Student zna klasyfikację, zastosowanie, budowę oraz częściowo zasadę działania i zagadnienia ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 71-80%)
4,5Student zna klasyfikację, zastosowanie, budowę, zasadę działania i częściowo zagadnienia ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 81-90%)
5,0Student zna klasyfikację, zastosowanie, budowę, zasadę działania i zagadnienia ekploatacji maszyn i urządzeń omówionych na zajęciach (wynik testu 91-100%)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C24_U01Dobiera i poprawnie stosuje urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu z zachowaniem zasad uprawy i ochrony roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U18praktycznie stosuje zasady uprawy oraz ochrony roślin
AK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i eksploatacją oraz zasadami doboru maszyn i urządzeń używanych do mechanizacji prac w terenach zieleni.
Treści programoweT-A-1Podstawy ogólnej teorii w zakresie budowy i zasad działania maszyn i urządzeń technicznych do mechanizacji prac w terenach zieleni oraz ich eksploatacja uwzględniająca przyrodnicze i technologiczne uwarunkowania tych prac. Prawidłowy dobór i wykorzystanie środków energetycznych, maszyn i urządzeń technicznych w różnych, specyficznych dla danego terenu warunkach prac.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia przedmiotowe
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonywanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaproponować urządzeń technicznych do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz niepoprawnie rozwiązuje wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań do 50%)
3,0Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 51-60%)
3,5Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 61-70%)
4,0Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 71-80%)
4,5Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 81-90%)
5,0Student umie zaproponować urządzenie techniczne do wykonania określonej pracy z uwzględnieniem jego parametrów eksploatacyjnych oraz rozwiązuje poprawnie wybrane proste zadania inżynierskie (ocena z zadań 91-100%)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C24_K01Potrafi pracować w zespole oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i zachowania w sposób profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i eksploatacją oraz zasadami doboru maszyn i urządzeń używanych do mechanizacji prac w terenach zieleni.
Treści programoweT-A-1Podstawy ogólnej teorii w zakresie budowy i zasad działania maszyn i urządzeń technicznych do mechanizacji prac w terenach zieleni oraz ich eksploatacja uwzględniająca przyrodnicze i technologiczne uwarunkowania tych prac. Prawidłowy dobór i wykorzystanie środków energetycznych, maszyn i urządzeń technicznych w różnych, specyficznych dla danego terenu warunkach prac.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia przedmiotowe
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonywanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w brakiem sytematycznego uczęszczaniu na zajęcia.
3,0Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem) .
3,5Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem) .
4,0Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem), oraz sporadycznie zabiera głos w dyskusji.
4,5Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem), oraz często zabiera głos w dyskusji.
5,0Student wykazuje chęć zdobywania wiedzy i umiejetności, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia (nieobecności zgodne z regulaminem), oraz bardzo często zabiera głos w dyskusji.