Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Historia sztuki ogrodowej 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki ogrodowej 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych i parkowych powstających w okresie od XVIII do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego Wschodu. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętność opracowania projektu ogrodu według określonych zasad kompozycyjnych poprzez opracowanie przez studentów teoretycznego modelowego projektu ogrodu lub parku, którego kompozycja jest zgodna z założeniami projektowymi panującymi w sztuce ogrodowej danej epoki i stylu. |
C-3 | Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Na podstawie szczegółowej analizy ważniejszych dzieł ogrodowych danej epok i kraju opracowanie przez studenta zestawienia najważniejszych charakterystycznych cech kompozycji założeń ogrodowych danego stylu. | 5 |
T-P-2 | Opracowanie projektu modelowego ogrodu lub parku w oparciu o założenia kompozycyjne wiodącego stylu występującego w sztuce ogrodowej w danej epoce i kraju. | 15 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody chińskie i japońskie. | 4 |
T-W-2 | Ogrody krajobrazowe XVIII w. | 6 |
T-W-3 | Ogrody XIX w. | 7 |
T-W-4 | Ogrody I połowy XX w. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | samodzielne studiowanie wskazanej literatury i materiałów | 2 |
A-P-3 | praca nad projektem semestralnym | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych | 20 |
A-W-2 | Samodzielna przygotowanie się studenta do kolokwium. | 5 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie się studenta do egzaminu pisemnego z przedmiotu. | 23 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami |
M-2 | Pokaz filmów tematycznych |
M-3 | Dyskusje aktywizujące studentów |
M-4 | Przeprowadzenie przez studentów analizy kompozycji historycznych ogrodów i sformułowanie wniosków (z wykorzystaniem wskazanej literatury i materiałów) samodzielnie oraz z pomocą prowadzącego podczas zajęć. |
M-5 | Opracowanie przez studentów projektów semestralnych - praca samodzielna oraz pomoc prowadzącego podczas zajęć, korekty. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z projektu semestralnego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: Ocena postępów, poprawności i zaawansowania pracy podczas zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C12_W01 Zna tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach ogrodowych chińskich i japońskich, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | AK_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C12_U01 Student potrafi samodzielnie opracować prosty projekt modelowy historycznego ogrodu lub parku w oparciu na wnioskach z przeprowadzonego wcześniej studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu. | AK_1A_U03 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2 | M-5, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C12_K01 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | AK_1A_K04, AK_1A_K05 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C12_W01 Zna tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach ogrodowych chińskich i japońskich, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | 2,0 | Student nie zna tendencji i konwencji stylowych w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujących w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach chińskich i japońskich. Nie potrafi omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych. |
3,0 | Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach chińskich i japońskich. Potrafi jedynie bardzo ogólnie omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych danej epoki, zna pojedyńcze przykłady. | |
3,5 | Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach chińskich i japońskich. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych. Potrafi wymienić pojedyncze przykłady historycznych założeń ogrodowych bez ich scharakteryzowania. | |
4,0 | Student potrafi ogólnie omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach chińskich i japońskich. Potrafi ogólnie omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić kilka przykładów historycznych założeń ogrodowych danej epoki i ogólnie je scharakteryzować. | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach chińskich i japońskich. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od XVIII do I poł. XX w. oraz w założeniach chińskich i japońskich. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i szczegółowo je scharakteryzować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C12_U01 Student potrafi samodzielnie opracować prosty projekt modelowy historycznego ogrodu lub parku w oparciu na wnioskach z przeprowadzonego wcześniej studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzonego studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu, oraz prawidłowo sformułować właściwych wniosków dotyczących zasad ich kompozycji. Nie potrafi opracować prostego projektu modelowego historycznego ogrodu lub parku zgodnie z zasadami danego stylu. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić bardzo ogólne studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu, oraz prawidłowo sformułować podstawowe wnioski dotyczące zasad ich kompozycji. Potrafi opracować w większości poprawny projekt modelowego historycznego ogrodu lub parku zgodnie z zasadami danego stylu. Projekt jest dostateczny pod względem merytorycznym, technicznym i estetycznym. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić ogólne studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu, oraz prawidłowo sformułować podstawowe wnioski dotyczące zasad ich kompozycji. Potrafi opracować mało oryginalny, chociaż poprawny projekt modelowego historycznego ogrodu lub parku zgodnie z zasadami danego stylu. Projekt jest dostateczny pod względem merytorycznym, technicznym i estetycznym. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić dość szczegółowe studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu, oraz prawidłowo sformułować więcej niż podstawowe wnioski dotyczące zasad ich kompozycji. Potrafi opracować stosunkowo oryginalny, poprawny projekt modelowego historycznego ogrodu lub parku zgodnie z zasadami danego stylu. Projekt jest dobry pod względem merytorycznym, technicznym i estetycznym. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić szczegółowe studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu z wykorzystaniem wielu przykładów. Potrafi prawidłowo sformułować liczne wnioski dotyczące zasad ich kompozycji. Potrafi opracować oryginalny, poprawny projekt modelowego historycznego ogrodu lub parku zgodnie z zasadami danego stylu. Projekt jest więcej niż dobry pod względem merytorycznym, technicznym i estetycznym. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić szczegółowe studium kompozycji historycznych założeń ogrodowych danej epoki, stylu i regionu z wykorzystaniem wielu przykładów, licznych źródeł i materiałów. Potrafi prawidłowo sformułować liczne wnioski dotyczące zasad ich kompozycji. Potrafi opracować szczegółowy, oryginalny i poprawny projekt modelowego historycznego ogrodu lub parku zgodnie z zasadami danego stylu. Projekt jest bardzo dobry pod względem merytorycznym, technicznym i estetycznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C12_K01 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | 2,0 | Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
3,5 | Student w miarę dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,0 | Student dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,5 | Student w pełni rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
5,0 | Student doskonale rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. |
Literatura podstawowa
- Majdecki Longin, Historia ogrodów Tom 1 Od starożytności po barok, PWN, Warszawa, 2008, 3
- Majdecki Longin, Historia ogrodów Tom 2 Od XVIII wieku do współczesności, PWN, Warszawa, 2008, 3
- Siewniak Marek, Mitkowska Anna, Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
- Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
- Ciołek Gerard, Ogrody polskie, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Kubalska-Sulkiewicz Krystyna (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, Warszawa, 2018, 5
- Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005, 1
- Pawlak Anna, Ogrody chińskie, Trio, Warszawa, 2009
- Nitschke Günter, Japanese Gardens, Taschen, 2007
- Impelluso Lucia, Ogrody i labirynty. Leksykon historia, sztuka, ikonografia, Arkady, Warszawa, 2009