Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym. |
W-2 | Podstawowe elementy geometrii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych |
C-2 | Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym |
C-3 | Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe funkcje oprogramowania wspierającego kartografię. | 2 |
T-L-2 | Praca ze współrzędnymi prostokątnymi na mapach topograficznych, obliczanie powierzchni, interpolacja warstwic. | 2 |
T-L-3 | Metody kartograficznej prezentacji danych jakościowych. | 4 |
T-L-4 | Metody kartograficznej prezentacji danych ilościowych. Kartogram, kartodiagram, metody izoliniowe. | 4 |
T-L-5 | Pozyskiwanie i wykorzystywanie danych przestrzennych BDOT do projektów zagospodarowania terenu. | 4 |
T-L-6 | Rola mapy zasadniczej w projektach architektonicznych. | 4 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Tyczenie i pomiary liniowe | 2 |
T-T-2 | Plan sytuacyjny | 2 |
T-T-3 | Pomiary niwelacyjne-niwelacja ciągiem | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział map ze względu na różne kryteria. Pojęcia wstępne. | 2 |
T-W-2 | Kartografia - definicje. Metody odwzorowań kartograficznych. | 2 |
T-W-3 | Metody prezentacji kartograficznych stosowane przy wizualizacji danych jakościowych i ilosciowych. | 2 |
T-W-4 | Mapy analogowe i numeryczne. Mapy temetyczne oraz cyfrowe bazy danych przestrzennych. | 2 |
T-W-5 | Mapa zasadnicza i jej rola w projektowaniu. | 2 |
T-W-6 | Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej. | 2 |
T-W-7 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. Osnowy geodezyjne. | 2 |
T-W-8 | Miary i jednostki. Pomiary liniowe - współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. Obliczenia powierzchni. | 2 |
T-W-9 | Pomiary sytuacyjne- metoda ortogonalna i biegunowa. Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu. | 2 |
T-W-10 | Niwelacja - metody i instrumenty. | 2 |
T-W-11 | Pomiary kątów poziomych i pionowych- teodolity. | 2 |
T-W-12 | Tachimetria. Obliczenia geodezyjne współrzędnych, ciągi poligonowe. | 2 |
T-W-13 | Pomiary realizacyjne. | 2 |
T-W-14 | Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych. | 2 |
T-W-15 | GPS - idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Wykonywanie przekroju tras z pomiarów własnych | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
37 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | Samodzielne obliczenia pomiarów niwelacyjnych | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi. |
M-5 | Pomiary terenowe, praca z mapami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe dwa kolokwia z problematyki wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C09_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe | AK_1A_W03, AK_1A_W13 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-5, T-L-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C09_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce | AK_1A_U08, AK_1A_U04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C09_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni | AK_1A_K07 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C09_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia poprzez zastosowanie metod i technik pomiarów liniowych, powierzchniowych, niwelacji, wykorzystuje dokumentacje mapowe | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z metodami odworowania rzeźby terenu, metod pomiarów terenowych w zakresie pomiarów liniowych, wysokosciowych, wykonania planów sytuacyjnych oraz mozliwości wykorzystania zasobów mapowych |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, ropoznaje wybrane urządzenia pomiarowe ich zastosowanie, nazywa i opisuje niektóre elementy ich budowy | |
3,5 | Student posiada niepełną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, prawidłowo rozróżnia narzędzia pomiarowe, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod, ma ograniczoną wiedzę związaną z zasobami mapowymi i możliwościami ich wykorzystania | |
4,0 | Student posiada gruntowną wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie-umie objaśnić ich zasady, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada podstawową wiedzę związaną z zasobami mapowymi i możliwościami ich wykorzystania | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada wiedzę związaną z tworzeniem zasobów mapowych oraz ich wykorzystaniem | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu, posiada szeroą wiedzę związaną z tworzeniem zasobów mapowych oraz ich wykorzystaniem |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C09_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, poprzez wykonywanie prostych pomiarów geodezyjnych, pozyskuje podstawowe materiały geodezyjne i stosuje je w praktyce | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwie, nie potrafi wykonać prostych pomiarów w terenie |
3,0 | Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne jednak z wydatną pomocą nauczyciela | |
3,5 | Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne i ocenić uzyskane wyniki z niewielką pomocą, potrafi w ograniczonym stopniu korzystać z zasobów informacji geodezyjnej | |
4,0 | Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi korzystać z zasobów informacji geodezyjnej | |
4,5 | Student sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje sprawnie podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi zidentyfikować nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i zaproponować rozwiązanie, korzysta z zasobów informacji geodezyjnej | |
5,0 | Student bardzo sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), prawidłowo wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne, identyfikuje nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i jest w stanie wybrać i zaproponować rozwiązania,orientuje się i korzysta z zasobów informacji geodezyjnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C09_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, wykonywanie pomiarów technicznych na kształtowanie przestrzeni | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem zajęć, wykazuje bierną postawę i nie zdaje sobie sprawy z roli i zastosowania pomiarów geodezyjnych w praktyce |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską w architekturze krajobrazu, rzadko z własnej inicjatywy podejmuje się rozwiązania problemów, pracując w zespole jest mało aktywny | |
3,5 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności zastosowania pewnych elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje umiarkowaną inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej | |
4,0 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu,wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej i sprawnie współpracuje, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie | |
4,5 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje dbałość o jakość wykonywanj pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie | |
5,0 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa w architekturze krajobrazu, wykazuje dbałość o jakość i ergonomię wykonywanej pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, bardzo świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie |
Literatura podstawowa
- Jasiński A., Geodezja I i Geodezja II, Stabil, Kraków, 2003
- Kosiński W., Geodezja, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
- Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
- www.geoportal.pl, 2012