Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej - profil podstawowy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych analiz chemicznych i obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztwów substancjii chemicznych oraz preparatów handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, podstawowym szkłem i strzętem laboratoryjnym. | 1 |
T-L-2 | Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych. | 2 |
T-L-3 | Wykrywanie kationów i anionów substancji wpływających na korozję metali | 6 |
T-L-4 | Analiza procesu korozji elementów metalowych poddanych działaniu czynników chemicznych | 2 |
T-L-5 | Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji. | 3 |
T-L-6 | Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury. | 2 |
T-L-7 | Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury. | 1 |
T-L-8 | Analiza ilościowa | 4 |
T-L-9 | Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury. | 2 |
T-L-10 | Badanie właściwości fizycznych i chemicznych tworzyw sztucznych | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków. | 2 |
T-W-2 | Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna. | 5 |
T-W-3 | Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji. | 6 |
T-W-4 | Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne. | 7 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 25 |
A-L-2 | Studiowanie materiału realizowanego na zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 13 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 13 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | AK_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B03_U01 Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury. | AK_1A_U10 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B03_K01 Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego. | AK_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, nie potrafi nazywać poznanych związków chemicznych, nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilkaście poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,0 | Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo większość z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo prawie wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B03_U01 Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury. | 2,0 | Student nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz nie ma umiejętności w doborze preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
3,0 | Student potrafi wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi stosowanymi w uprawie i ochronie roślin oraz kilku preparatami stosowanymi w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
3,5 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilkunastu preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,0 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze większości poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,5 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze prawie wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
5,0 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B03_K01 Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student jest zdolny do określenia tylko niektótych zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student w nieznacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student w znacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
4,5 | Student w większości przypadków jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
5,0 | Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego |
Literatura podstawowa
- P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
- E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009