Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Przetwórstwo tworzyw polimerowych
Sylabus przedmiotu Techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach | ||
Specjalność | Inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania |
W-2 | Materiałoanawstwo |
W-3 | Podstawy projektowania |
W-4 | Spajanie i cięcie termiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny bezpiecznej pracy konstrukcji przy różnych obciązeniach ,zmiennych temperaturach i właściwości środowiska. |
C-2 | Umiejętności z zakresu oceny możliwości naprawy konstrukcji z licznymi niezgodnościami i wadami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne aspekty wykonania instrukcji technologicznej spawania i napawania. Plan zakresu kontroli konstrukcji spawanej. Plany technologiczne spawania i napawania. Plan likwidacji skutków awarii konstrukcji. Opis stanu technicznego konstrukcji spawanej. Opracowanie instrukcji technologicznej natryskiwania i platerowania powierzchni. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja metod spajania i ich charakterystyka; Budowa złącza spawanego-elementy rowka i spoiny; Spawanie gazowe-charakterystyka i zastosowanie; Spawanie łukowe ręczne elektrodami otulonymi; Spawanie łukowe półautomatyczne w osłonach gazowych- metody MIG/MAG; Spawanie łukowe w osłonach gazów elektrodą nietopliwą -metoda TIG; Spawanie automatyczne łukiem krytym pod topnikiem; Spawanie naprawcze- przygatność użytkowa; Regeneracja części maszyn i urządzeń metodami spawalniczymi (tryb postępowania , dokumentacja naprawy; Spawanie żeliwa; Napawanie regeneracyjne; Tryb opracowywania technologii napawania; Odkształcenia przy napawaniu; Zabiegi cieplne przy spawaniu i napawaniu; Powłoki ochronne; Ocena stanu technicznego konstrukcji | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 18 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca własna | 43 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające- wykład informacyjny |
M-2 | Metody programowane z użyciem komputera |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe po zrealizowaniu 1/3 programu wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przyjętych prac projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i opisywać procesy i techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach , powinien dobierać i zaproponować proces spawania do zaistniałych wymagań. | TMS_1A_W02, TMS_1A_W03, TMS_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować wybrane procesy spawania w kontekście zastosowań produkcyjnych i naprawczych | TMS_1A_U06, TMS_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do wykorzystania poznanych procesów spawania w procesach wytwarznia i regeneracji , będzie świadomy podejmowanych deczji w zakresie przydatności użtkowej i bezpiecznej pracy konstrukcji. | TMS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i opisywać procesy i techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach , powinien dobierać i zaproponować proces spawania do zaistniałych wymagań. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat metod spawania ,rodzajów złączy i spoin. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę definiującą metody spawania , pozycje spawania ,rodzje złączy spawanych i spoin. | |
3,5 | Studet oprócz wiedzy na poziomie dostatecznym ,ma wiedzę z zakresu możlwości wykorzstania poznanych metod spawania do łączenia określonych gatunków materiałów. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu oceny stanu technicznego konstrukji oraz możliwościach naprawy. | |
4,5 | Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu wplywu wybranej metody spawania na naprężenia i odkształcenia w trakcie wytwarznia i napraw konstrukcji. | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu metod spawania ,zabiegów obróbki cieplnej, odkształceń spawalniczych,zasad opracowywania instrukcji technologicznych spawania i napawania , zasad sporządzania planów technologicznych spawania i kontroli. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować wybrane procesy spawania w kontekście zastosowań produkcyjnych i naprawczych | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiętności z zakresu wyboru metody spawania do założonego celu. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy przydatności poznanych metod spawania oraz koordynowania procesami spawania w wytwarzaniu i naprawach. | |
3,5 | Student potrafi planować i oceniać wprowadzne procesy spawania do wytwarznia i napraw orraz korzystać z normatywów technologicznych. | |
4,0 | Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę do formułowania celów i planowania procesu technologicznego . | |
4,5 | Student posiada umiętności opracowywania instrukcji technologicznych spawania i napawania oraz sporządzania planów technologicznych spawania. | |
5,0 | Student posiada umiejętności z zakresu wykorzystania metod spawania w wytwarzniu i naprawach, opracowywania instrukcji technologicznych spawania i napawania, opracowywania planów technologicznych spawania i kontroli oraz oceny stanu technicznego konstrukcji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do wykorzystania poznanych procesów spawania w procesach wytwarznia i regeneracji , będzie świadomy podejmowanych deczji w zakresie przydatności użtkowej i bezpiecznej pracy konstrukcji. | 2,0 | Student nie postrzega relacji pomiędzy problemami wytwarznia a procesami spawania |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie podstawowym zorientowane na wybór metod spawania do założonych celów. | |
3,5 | Student jest kompetentny oraz nabrał aktywnej postawy w zakresie wykorzystania poznanych procesó spawania w procesach wytwarzania i naprawy. | |
4,0 | Student jest owarty na działania inżynierskie i postępowanie zgodne z wymogami norm i wymagań intytucji nadzoru. | |
4,5 | Student jest kompetentny w zakresie przydatności użytkowej i bezpiecznej pracy konstrujcji wykorzstująć opanowaną wiedzę. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie zatwierdzania instrukcji technologicznych , planów spawania i kontroli oraz oceny stopnia bezpieczeństwa konstrukcji. |
Literatura podstawowa
- Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera .Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2005
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane.Połączenia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
- Klimpel A., Technologia napawania i natryskiwania cieplnego., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
Literatura dodatkowa
- PN-EN ISO 15609, Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali.Instrukcja technologiczna spawania, PKN, Warszawa, 2007, Cz.1, Spawanie łukowe
- PN-EN ISO 15614-7, Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali.Badanie technologii spawania, PKN, Warszawa, 2009, Cz.7. Napawanie
- PN-EN 14700, Materiały dodatkowe do spawania.Materiały do napawania utwardzającego., PKN, Warszawa, 2008
- PN-EN ISO 1071, Materiały dodatkowe do spawania. Elektrody,druty, pręty i druty proszkowe do spawania żeliwa.Klasyfikacja, PKN, Warszawa, 2005