Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe
Sylabus przedmiotu Obróbka cieplna i powłoki ochronne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obróbka cieplna i powłoki ochronne | ||
Specjalność | Projektowanie materiałowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka I |
W-2 | Chemia I |
W-3 | Wytrzymałość materiałów |
W-4 | Metaloznawstwo |
W-5 | Konstrukcyjne stopy żelaza |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru zabiegu obróbki cieplnej w zależności od materiału i celu |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru i obliczania parametrów obróbki cieplnej stali konstrukcyjnych |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodą oceny stanu technologicznego materiału przed i po obróbce cieplnej z wykorzystaniem pomiarów twardości |
C-4 | Zapoznanie studentów z konstrukcją wykrojników, tłoczników oraz operacjami wykrawania i tłoczenia |
C-5 | Opanowanie metodyki projektowania procesów ciągnienia prętów, drutów i rur |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ zawartości węgla i szybkości chłodzenia po austenityzacji na twardość stali.; Wpływ ośrodka chłodzącego na własności hartownej stali; Wpływ temperatury odpuszczania na właściwości stali; Badanie hartowności stali metodą Jominy'ego; Obróbka cieplna wybranych stopów miedzi i aluminium; Nawęglanie; Kontrola stopnia dysocjacji atmosfery azotującej i twardości warstwy azotowanej; Wytwarzanie warstw dyfuzyjnych o specjalych właściwościach.; Wytwarzanie powłok polimerowych; Wytwarzanie powłok ceramicznych i metalicznych technikami fizycznymi. Wytwarzanie połok metodami spawalniczymi (4h) Badanie połok i warstw wierzchnich. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Terminologia i klasyfikacja procesów obróbki cieplnej; Przemiany w stali podczas nagrzewania (wykresy CTA) i wygrzewania; Wykresy przemian przechłodzonego austenitu CTPi i CTPc; Zabiegi wyżarzania stopów żelaza i metali nieżelaznych; Hartowanie objętościowe i powierzchniowe; Napreżenia hartownicze i odpuszczanie; Hartowność i dobór stali na podstawie hatrowności; Wytwarzanie i dobór atmosfer ochronnych. Obróbka cieplna w próżni.; Utwardzanie wydzieleniowe; Nawęglanie i węgloazotowanie austenityczne; Azotowanie i azotonawęglanie ferrytyczne; Dyfuzyjne: aluminiowanie, chromowanie, tytanowanie; Obróbka dyfuzyjna stali odpornych na korozję; Urządzenia do obróbki cieplnej; Urzędzenia do obróbki cieplno - chemicznej; Technologie wytwarzania połok metalicznych, ceramicznych i polimerowych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna | 18 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna | 43 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z realizacją zabiegów obróbki cieplnej stali o zróżnicowanej zawartości węgla, przy obliczonych parametrach i chłodzonych z różną intensywnością. Realizacja zabiegów obróbki ciepnej brązów i durali. Realizacja procesu nawęglania i azotowania. Kontrola procesów obróbki cieplnej pomiarami twardości. |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne z objaśnieniem przykładów doboru zabiegów i obliczaniem parametrów obróbki cieplnej i plastycznej. Pokaz i objaśnienie konstrukcji wykrojników i tłoczników |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z realizacją zabiegów obróbki cieplnej stali o zróżnicowanej zawartości węgla, przy obliczonych parametrach i chłodzonych z różną intensywnością. Realizacja zabiegów obróbki ciepnej brązów i durali. Realizacja procesu nawęglania i azotowania. Kontrola procesów obróbki cieplnej pomiarami twardości. Badanie tłoczności blach stalowych, aluminiowych, miedzianych i mosiężnych. Projekt wykrojnika lub tłocznika detalu. Opanowanie metodyki projektowania procesów ciągnienia prętów, drutów i rur. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiadomości nabytych w trakcie wykładu i pracy własnej z zakresu obróbki cieplnej na podstawie sprawdzianu pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiadomości w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych z obróbki cieplnej na podstawie sprawdzianów pisemnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wiadomości nabytych w trakcie wykładu i pracy własnej z zakresu obróbki cieplnej na podstawie testu komputerowego - 3 testy po 25 pytań losowanych z 50 pytań |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wiadomości nabytych w trakcie wykładu i pracy własnej z zakresu obróbki plastycznej na podstawie sprawdzianu pisemnego |
S-5 | Ocena formująca: Ocena wiadomości nabytych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników ze sparawozdań |
S-6 | Ocena formująca: Ocena wiadomości w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych z obróbki cieplnej na podstawie testów komputerowych (20 pytań) przed każdym ćwiczeniem i sprawozdań z ćwiczeń. |
S-7 | Ocena formująca: Ocena wiadomości nabytych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych z obróbki plastycznej na podstawie sprawozdań i projektów z ćwiczeń z obróbki plastycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/05_W01 Student posiada wiedzę z zakresu technologii obróbek powierzchniowych, ich doboru oraz doboru parametrów do zastosowań. | TMS_1A_W02, TMS_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/05_U01 Student umie opracować proces technologiczny z obszaru obróbek powierzchniowych, dobrać go do zastosowań oraz ocenić efekty | TMS_1A_U06, TMS_1A_U09 | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/05_K01 Efektem udziału studenta w zajęciach jest ukształtowanie postawy studenta niezbędnej do efektywnej pracy w zespole oraz ukształtowanie świadomości znaczenia procesów obróbki powierzchniowej w procesie rozwiazywania problemów technicznych. | TMS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/05_W01 Student posiada wiedzę z zakresu technologii obróbek powierzchniowych, ich doboru oraz doboru parametrów do zastosowań. | 2,0 | Sudent nie opanował materiału w zakresie min 50% |
3,0 | Sudent opanował materiał w zakresie 50-59% | |
3,5 | Sudent opanował materiał w zakresie 60-69% | |
4,0 | Sudent opanował materiał w zakresie 70-79% | |
4,5 | Sudent opanował materiał w zakresie 80-89% | |
5,0 | Sudent opanował materiał w zakresie min 90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/05_U01 Student umie opracować proces technologiczny z obszaru obróbek powierzchniowych, dobrać go do zastosowań oraz ocenić efekty | 2,0 | Sudent nie opanował materiału w zakresie min 50% |
3,0 | Sudent opanował materiał w zakresie 50-59% | |
3,5 | Sudent opanował materiał w zakresie 60-69% | |
4,0 | Sudent opanował materiał w zakresie 70-79%h | |
4,5 | Sudent opanował materiał w zakresie 80-89% | |
5,0 | Sudent opanował materiał w zakresie min 90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/05_K01 Efektem udziału studenta w zajęciach jest ukształtowanie postawy studenta niezbędnej do efektywnej pracy w zespole oraz ukształtowanie świadomości znaczenia procesów obróbki powierzchniowej w procesie rozwiazywania problemów technicznych. | 2,0 | Student nie uczestniczy w zajeciach |
3,0 | Student aktywnie uczestnicy w zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzyb J., Trzciałkowski J., • Grzyb J., Trzciałkowski J.: Urządzenia do obróbki cieplnej w atmosferach regulowanych, WNT Warszawa 1981, WNT, Warszawa, 1981
- Prowans Stanisław, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Luty W., Poradnik inżyniera. Obróbka cieplna stopów żelaza., WNT, Warszawa, 1977
- Dobrzański L.A., Metaloznawstwo i obróbka cieplna, WSP, Warszawa, 1993
- Moszczyński M., Sobusiak T., Atmosfery ochronne i urządzenia do obróbki cieplnej, WNT, Warszawa, 1978
- Wesołowski K., Metaloznawstwo i obróbka cieplna, WNT, Warszawa, 1981
- Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992