Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
specjalność: Projektowanie materiałowe
Sylabus przedmiotu Projektowanie uniwersalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie uniwersalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza ogólna z zakresie wiedzy o społeczeństwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, wymagań prawa w zakresie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego zapewniających włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego |
C-2 | Nabycie umiejętności rozumienia i analizowania podstawowych barier w dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego oraz nabycie umiejętności planowania wykorzystania zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Społeczne aspekty dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami | 2 |
T-W-2 | Projektowanie uniwersalne - zasady, przykłady zastosowania | 3 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | zaliczenie | 1 |
13 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | studium przypadków |
M-3 | film, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_E04_W01 Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego | TMS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_E04_U01 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych barier w pełnej dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego, jest w stanie zaplanować wykorzystanie zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach. | TMS_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_E04_K01 Student potrafi przyjąć postawę właczajacą w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami i respektuje wymagania prawa w tym zakresie. | TMS_1A_K02, TMS_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_E04_W01 Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla wiedzy na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_E04_U01 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych barier w pełnej dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego, jest w stanie zaplanować wykorzystanie zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach. | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla umiejętności na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_E04_K01 Student potrafi przyjąć postawę właczajacą w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami i respektuje wymagania prawa w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla kompetencji społecznych na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anna I. Brzezińska (red.), Rzeczy sa dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2010
- Co warto wiedzieć o dostępności, PFRON, 2022
- K. Kowalski, Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
- A Jasiak, D. Swereda, Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo PP, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- aktualne akty prawa krajowego w zakresie dostępności przestrzeni, produktów i usług