Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Analiza przyczyn niszczenia wyrobów - studium przypadku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza przyczyn niszczenia wyrobów - studium przypadku
Specjalność Projektowanie materiałowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 1,60,50zaliczenie
projektyP7 16 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość stopów metali
W-2Znajomość wpływu obróbki cieplnej, cieplno-chemicznej oraz plastycznej na strukturę i właściowości stopów metali

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza przyczyn zużycia i rozwiazań dla wybranych przykładów rzeczywistych16
16
wykłady
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-P-2Praca własna42
A-P-3Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1Samodzielne studia literaturowe.22
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-3Konsultacje2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia projektowe - analiza rzeczywistych przypadków zniszczeń oraz uszkodzeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Realizacja poszczgólnych etapów projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz przezentacja projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/12-1_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
TMS_1A_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/12-1_U01
Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
TMS_1A_U05C-2, C-1, C-3T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/12-1_K01
Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
TMS_1A_K01C-2, C-1, C-3T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/12-1_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania.
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,0Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zdefiniować i opisać zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/12-1_U01
Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
2,0Student nie potrafi zanalizować mechanizmu zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz nie potrafi dobrać włściwego materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi w stopniu podsatwowym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
4,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/12-1_K01
Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
2,0Student nie zna mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,5Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
5,0Student bardzo dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.Bardzo dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  2. William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
  3. J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
  4. Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  5. H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
  6. L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  7. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
  8. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  9. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
  10. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  11. A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Literatura dodatkowa

  1. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  2. L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
  3. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
  4. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012
  5. Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
  6. Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza przyczyn zużycia i rozwiazań dla wybranych przykładów rzeczywistych16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.16
16

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-P-2Praca własna42
A-P-3Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studia literaturowe.22
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-3Konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/12-1_W01Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu cykl życia obiektów technicznych oraz ich znaczenie i powiązanie z inżynierią materiałową i inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia projektowe - analiza rzeczywistych przypadków zniszczeń oraz uszkodzeń
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz przezentacja projektu
S-1Ocena formująca: Realizacja poszczgólnych etapów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania.
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,0Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zdefiniować i opisać zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/12-1_U01Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności tworzonych materiałów
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia projektowe - analiza rzeczywistych przypadków zniszczeń oraz uszkodzeń
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz przezentacja projektu
S-1Ocena formująca: Realizacja poszczgólnych etapów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zanalizować mechanizmu zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz nie potrafi dobrać włściwego materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi w stopniu podsatwowym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
4,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/12-1_K01Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia projektowe - analiza rzeczywistych przypadków zniszczeń oraz uszkodzeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Realizacja poszczgólnych etapów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,5Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
5,0Student bardzo dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.Bardzo dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.