Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
specjalność: Projektowanie materiałowe
Sylabus przedmiotu Podstawy przetwórstwa materiałów polimerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy przetwórstwa materiałów polimerowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dot. technologii mat. polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze sposobami formowania wyrobów z tworzyw termoplastycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów ze sposobami formowania wyrobów z tw. reaktywnych |
C-3 | Zapoznanie studentów z właściwościami przetwórczymi materiałów polimerowych oraz podejściem do planowania procesów przetwórstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie tworzyw do przetwórstwa, oznaczanie temperatur przetwórstwa, analiza właściwości reologicznych tworzyw, procesy przetwórcze: wtryskiwanie, wytłaczanie, prasowanie, termoformowanie, druk 3D. Metody łączenia tworzyw: spawanie, zgrzewanie, klejenie. | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne podstawy przetwórstwa termoplastów i tworzyw reaktywnych. Procesy reologiczne i cieplne. Wpływ warunków przetwórstwa na strukturę i właściwości użytkowe materiałów. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa: suszenie, rozdrabnianie, mieszanie, dyspergowanie. Rodzaje dodatków uszlachetniających. Podstawy procesów przetwórczych: formowanie wtryskowe, wytłaczanie, prasowanie, odlewanie, kalandrowanie. Operacje dodatkowe: formowanie z rozdmuchem, termoformowanie. Procesy formowania mat. reaktywnych. Metody łączenia tworzyw. Postępowanie z odpadami technologicznymi. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Praca własna | 32 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 16 |
A-W-2 | Samodzielna praca | 30 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną wzbogaconą krótkimi filmami instruktarzowymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: krótkie formy zaliczeń pisemnych z bieżącego materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów i laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B18-1_W01 Student ma wiedzę z zakresu właściwości przewróczych termoplastów i mat. reaktywnych, wpływu warunków przetwórstwa na strukturę i właściwości użytkowe materiałów, zna podstawowe metody formowania wyrobów z termoplastów i materiałów reaktywnych oraz procesy dodatkowe. Ma wiedzę dot. sposobów łączenia materiałów | TMS_1A_W01, TMS_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B18-1_U01 Student ma umiejętności doboru procecu przetwórczego zależnie od rodzaju materiału oraz specyfiki produktu, umie scharakteryzować poszczególne procesy przetwórcze oraz ich parametry, umie łączyć materiały w procesach termicznych | TMS_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B18-1_K01 Student nabywa interaktywnej i kreatywnej postawy do procy w zespole. Ma świadomość konieczności poszerzania wiedzy i umiejętności. | TMS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B18-1_W01 Student ma wiedzę z zakresu właściwości przewróczych termoplastów i mat. reaktywnych, wpływu warunków przetwórstwa na strukturę i właściwości użytkowe materiałów, zna podstawowe metody formowania wyrobów z termoplastów i materiałów reaktywnych oraz procesy dodatkowe. Ma wiedzę dot. sposobów łączenia materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student nabył wiedzę na poziomie dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B18-1_U01 Student ma umiejętności doboru procecu przetwórczego zależnie od rodzaju materiału oraz specyfiki produktu, umie scharakteryzować poszczególne procesy przetwórcze oraz ich parametry, umie łączyć materiały w procesach termicznych | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętności na poziomie dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B18-1_K01 Student nabywa interaktywnej i kreatywnej postawy do procy w zespole. Ma świadomość konieczności poszerzania wiedzy i umiejętności. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność pracy w grupie na poziomie dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Harper Ch.A., Handbook of Plastic Processes, Wiley Insc. Hoboken, 2006
- Wilkinson A.N., Ryan A.J., Polymer Processing and Structure Development, Kluwer Acad., 1998
- praca zbiorowa pod redakcją Krzysztofa Wilczyńskiego., Przetwórstwo tworzyw polimerowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018