Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Matematyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 2,40,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 16 2,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu szkoły ponadpodstawowej. Umiejętność rozwiązywania równań i nierówności wielomianowych, trygonometrycznych, wykładniczych, logarytmicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe. Kolokwium zaliczeniowe16
16
wykłady
T-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.16
A-A-2Praca własna47
A-A-3Konsultacje2
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Praca własna42
A-W-3Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i z egzaminu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A01_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane na wykładach.
TMS_1A_W04C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A01_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
TMS_1A_U08C-1T-A-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A01_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
TMS_1A_K01C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A01_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane na wykładach.
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A01_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A01_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Student: 1. systematycznie przygotowuje się do zajęć, 2. samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2002, 11
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2005, 12
  3. M. Kucharska, M. Perl, Matematyka, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=794, Uczelniana platforma Moodle [dostęp: 17.03.2022]

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, tom 1, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe. Kolokwium zaliczeniowe16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.16
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.16
A-A-2Praca własna47
A-A-3Konsultacje2
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Praca własna42
A-W-3Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A01_W01Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane na wykładach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A01_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii materiałowej i inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne i/ lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe. Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A01_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe. Kolokwium zaliczeniowe
T-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: 1. systematycznie przygotowuje się do zajęć, 2. samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0