Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika
Sylabus przedmiotu Zintegrowane laboratorium:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane laboratorium | ||
Specjalność | Energetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, matematyka, fizyka, termodynamika techniczna, wymiana ciepła. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studenta z podstawowymi materiałami eksploatacyjnymi stosowanymi w energetyce i ich właściwościami, zasadami doboru materiałow eksploatacyjnych w zależnosci od rodzaju urządzeń energetycznych i warunków eksploatacyjnych oraz zapoznanie studentów z podstawowymi przyrządami pomiarowymi w miernictwie cieplnym, ich budową, zasadą działania, metodologią pomiarów i opracowaniem wyników pomiarów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane ćwiczenia laboratoryjne z nasępującego zakresu: pomiary ciepła spalania i wartości opałowej paliw gazowych i paliw stałych, techniczna analiza spalin, pomiary temperatur, pomiary ciśnień, pomiary natężenia przepływu, pomiary wilgotności powietrza, badanie węgla, badanie wody, badanie współczynnika przenikania przegród budowlanyc. Uproszczone badania materiałow eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstosci paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkości oleju, oznaczanie penetracji smarów stałych, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą, oznaczanie liczby cetanowej. Badanie pomp, sprężarek i wentylatorów. Siłownia ORC, ogniwo paliwowe itp. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do miernictwa cieplnego. Podstawy pomiarów cieplnych oraz praktyczne sposoby pomiarów: masy, objętości, gęstości i strumienia przepływającej substancji, pomiary temperatury, pomiary ciśnienia, pomiary wilgotności powietrza, badanie kaloryczności paliw, pomiary spalin. Przyrządy i metody pomiarowe stosowane w wymienionych obszarach. Wprowadzenie do zagadnień związanych z materiałami eksploatacyjnymi stosowanymi w energetyce. Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Benzyny samochodowe i ich właściwości użytkowe. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe. Klasyfikacja jakościowa, lepkościowa olejów silnikowych, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria klasyfikacji i doboru olejów przekładniowych. Oleje turbinowe oraz ich właściowsci użytkowe. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie różnych materiałow eksploatacyjnych na środowisko. Zaliczenie pisemne. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-L-2 | Praca własna. | 30 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału, obejmującego wykłady z danego kursu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń, wykonywanych w laboratorium, zaliczenie laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: rozróżnia materiały eksploatacyjne stosowane w energetyce, charakteryzuje ich właściwości użytkowe, wskazuje zasady właściwego doboru materiałów eksploatacyjnych w zależności od rodzaju urządzeń i warunków eksploatacyjnych oraz jest stanie wymienić podstawowe elementy konstrukcyjne i objaśnić działanie przyrządów pomiarowych w miernictwie cieplnym omawianych na zajęciach i zna metody pomiarowe wielkości fizycznych. | MRP_1A_W01, MRP_1A_W02, MRP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_U01 Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia pomiarowego, danej metody pomiarowej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętnie dobrać miernik do zmierzenia danej wielkości fizycznej i dobrać odpowiednią metodykę pomiarów. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej w zakresie przyrządów i metod pomiarowych. Student powinien umieć dokonać pomiarów, obliczeń, błędów pomiarów; w sposób jasny i czytelny powinien przedstawiać sprawozdawczość z wykonanych pomiarów, analizować uzyskane wyniki pomiarów i odpowiednio je interpretować. W wyniku przeprowadzonych zajęć student: stosuje odpowiednio materiały eksploatacyjne w zależności od rodzaju urządzenia oraz warunków eksploatacyjnych, ocenia stan zużycia materiałów eksploatacyjnych w oparciu o wyniki podstawowych badań ich właściwości użytkowych. | MRP_1A_U02, MRP_1A_U05, MRP_1A_U06, MRP_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_K02 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | MRP_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: rozróżnia materiały eksploatacyjne stosowane w energetyce, charakteryzuje ich właściwości użytkowe, wskazuje zasady właściwego doboru materiałów eksploatacyjnych w zależności od rodzaju urządzeń i warunków eksploatacyjnych oraz jest stanie wymienić podstawowe elementy konstrukcyjne i objaśnić działanie przyrządów pomiarowych w miernictwie cieplnym omawianych na zajęciach i zna metody pomiarowe wielkości fizycznych. | 2,0 | mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 51 - 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 61 – 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 71 – 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 81 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_U01 Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia pomiarowego, danej metody pomiarowej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętnie dobrać miernik do zmierzenia danej wielkości fizycznej i dobrać odpowiednią metodykę pomiarów. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej w zakresie przyrządów i metod pomiarowych. Student powinien umieć dokonać pomiarów, obliczeń, błędów pomiarów; w sposób jasny i czytelny powinien przedstawiać sprawozdawczość z wykonanych pomiarów, analizować uzyskane wyniki pomiarów i odpowiednio je interpretować. W wyniku przeprowadzonych zajęć student: stosuje odpowiednio materiały eksploatacyjne w zależności od rodzaju urządzenia oraz warunków eksploatacyjnych, ocenia stan zużycia materiałów eksploatacyjnych w oparciu o wyniki podstawowych badań ich właściwości użytkowych. | 2,0 | mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 51 - 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 61 – 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 71 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 81 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_K02 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | NIE |
3,0 | TAK | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baczewski K., Biernat K., Machel M., Leksykon paliwa, oleje i smary, WKŁ, Warszawa, 1993
- Praca zbiorowa (red. Fodemski T.R.), Pomiary cieplne, WNT, Warszawa, 2001
- Baczewski K., Kałdoński T., Paliwa do silników z zapłonem iskrowym, WKŁ, 2004
- Praca zbiorowa (red. Pudlik W.), Termodynamika-Laboratorium Miernictwa Cieplnego, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1993
- Baczewski K.,Kałdoński T., Paliwa do silników z zapłonem samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Kołodziejczyk L., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
- Kabat M. , Kozak T., Wybrane zagadnienia z paliw silnikowych i środków smarowych - ćwiczenia laboratoryjne, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- Zwierzycki Z., Oleje , paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, Rafineria nafty ,, Glimar", S.A. Gorlice, 2001
Literatura dodatkowa
- Dudek A., Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej, MET-PRES, Gdańsk, 1997
- Praca zbiorowa (red. Mieszkowski M.), Pomiary cieplne i energetyczne, WNT, Warszawa, 1985
- czasopisma, Autoekspert, Auttotechnika motoryzacyjna, Autoservice, 2011
- Kotlewski F., Pomiary w technice cieplnej, WNT, Warszawa, 1972
- Elektroniczne bazy danych prenumerowane przez uczelnię, np.Knovel bookds, 2011