Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Zaawansowane systemy sterowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane systemy sterowania | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności analizy złożonych układów regulacji ciągłej, sterowania rozmytego oraz układów sterowania dyskretnego, umiejętności analizy prostych układów odpornych i opartych na regulatorach stanu oraz umiejętności budowy układów pomiarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie wpływu sprzężenia zwrotnego na właściwości dynamiczne obiektu.Zastosowanie członów korekcyjnych do modyfikacji charakterystyk częstotliwościowych obiektów dynamicznych.Budowa modelu układu w przestrzeni stanu.Synteza obserwatora liniowego obiektu.Synteza regulatora z lokowaniem biegunów. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sprzężenie zwrotne w układach regulacji automatycznej. Układ zamknięto-otwarty.Sterowanie feedforward.Opis układów w przestrzeni stanów. Układy wielowymiarowe.Filtracja sygnałów pomiarowych.Synteza regulatora ze sprzężeniem od stanu obiektu. Układy sterowania optymalnego. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Praca własna | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z elementami ćwiczeń rachunkowych. Laboratoria. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. Raport. Test. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Kolokwium. Raport. Test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_W01 Poznanie struktur, algorytmów i sposobów analizy złożonych układów sterowania - ciągłych i dyskretnych, budowy układów pomiarowych i doboru elementów wykonawczxych. | MBM_2A_W03, MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_U01 Student potrafi analizować złożone układy sterowania ciągłego i dyskretnego, dobierać układy pomiarowe i elementy wykonawcze. | MBM_2A_U12, MBM_2A_U10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_K01 Ma świadomość i kompetencje wpływu podejmowanych działań na funkcjonowanie nowoczesnych zaawansowanych systemów sterowania. | MBM_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_W01 Poznanie struktur, algorytmów i sposobów analizy złożonych układów sterowania - ciągłych i dyskretnych, budowy układów pomiarowych i doboru elementów wykonawczxych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł dostateczną wiedzę umożliwającą analize i syntezę zaawansowanych układów sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_U01 Student potrafi analizować złożone układy sterowania ciągłego i dyskretnego, dobierać układy pomiarowe i elementy wykonawcze. | 2,0 | |
3,0 | Student dostateczne umiejętności w zakresie syntezy układów sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_K01 Ma świadomość i kompetencje wpływu podejmowanych działań na funkcjonowanie nowoczesnych zaawansowanych systemów sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje do zarządzania zespołem pracującym nad opracowaniem systemu sterowania w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaczorek T., Dzieliński A.,Dąbrowski W., Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa, 2005
- Niederliński A., Systemy i sterowanie, PWN, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- Larminat P., Thoma Y., Podstawy automatyki, WNT, Warszawa, 1977, T. 1-3