Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Technologia uzębień:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia uzębień | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, technologii maszyn i projektowania procesów technologicznych, metrologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze sposobami kształtowania elementów uzębionych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opracowania operacji kształtowania uzębienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie | 3 |
T-L-2 | Technologia walcowych kół zębatych kształtowanych metodami kształtowymi. | 3 |
T-L-3 | Frezowanie kół walcowych metodą Pfautera. Struganie kół walcowych metodą Sunderlanda. | 3 |
T-L-4 | Szlifowanie kół walcowych metodą Nilesa. | 3 |
T-L-5 | Technologia obróbki przekładni ślimakowych walcowych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dokładność przekładni zębatych walcowych, stożkowych i ślimakowych. | 2 |
T-W-2 | Obróbka kół zębatych walcowych o uzębieniu zewnętrznym. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne. | 4 |
T-W-3 | Obróbka kształtowa kół walcowych. Zasada obróbki obwiedniowej. Obróbka kształtująca walcowych kół zębatych o zębach prostych i śrubowych: metoda Magga, Sunderlanda, Fellowsa, Pfautera. | 3 |
T-W-4 | Obróbka wykańczająca kół walcowych: dogniatanie, wiórkowanie, szlifowanie, gładzenie, docieranie. Kryteria wyboru metod obróbki walcowych kół. | 3 |
T-W-5 | Obróbka kół walcowych o uzębieniu wewnętrznym. Kształtowanie zębów zębatek. | 3 |
T-W-6 | Obróbka stożkowych kół zębatych o zębach prostych, skośnych i łukowych. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne. | 3 |
T-W-7 | Zasada obróbki obwiedniowej kół stożkowych. Obróbki kół stożkowych o zębach prostych i skośnych. Metody obróbki kół stożkowych o krzywoliniowej linii zęba wg systemu Gleasona, Fiat- Mammano, Oerlikona, Klingelnberga. | 4 |
T-W-8 | Obróbka wykańczająca kół przekładni stożkowych: szlifowanie, docieranie. Kontrola współpracy przekładni. | 3 |
T-W-9 | Technologia obróbki ślimaków i ślimacznic. Metody obróbki ślimaków walcowych i globoidalnych. Metody obróbki ślimacznic: promieniowa, styczna. | 3 |
T-W-10 | Usuwanie zadziorów, załamywanie i zaokrąglanie krawędzi zębów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Praca własna | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-4_W01 Student potrafi scharakteryzować metody kształtowania zębów kół zębatych. Dobierać właściwe metody obróbki zębów kół zębatych. | MBM_2A_W10, MBM_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-4_U01 Student ma umiejętność opracowania operacji kształtowania zębów kół zębatych. | MBM_2A_U17 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-4_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie metod kształtowania elementów uzębionych. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-4_W01 Student potrafi scharakteryzować metody kształtowania zębów kół zębatych. Dobierać właściwe metody obróbki zębów kół zębatych. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych sposobów kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. | |
4,0 | Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. | |
4,5 | Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. Scharakteryzować narzędzia do obróbki kół walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic. | |
5,0 | Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. Scharakteryzować narzędzia do obróbki kół walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic. Opisać zasady konstrukcji narzędzi do obróbki kół walcowych, ślimaków i ślimacznic. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-4_U01 Student ma umiejętność opracowania operacji kształtowania zębów kół zębatych. | 2,0 | Student niewłaściwie formułuje zasady doboru sposobów obróbki kół zębatych, rażąco niedokładnie ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny koła zębatego. |
3,0 | Student poprawnie formułuje podstawowe zasady doboru sposobów obróbki kół zębatych walcowych, poprawnie ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny koła zębatego walcowego. Prawidłowo dobiera parametry procesu óbróbki. | |
3,5 | Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków iślimacznic, prawidłowo ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Prawidłowo dobiera parametry procesu óbróbki. | |
4,0 | Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, prawidłowo ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. | |
4,5 | Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, poprawnie ocenia technologiczność konstrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. Potrafi zaprojektować narzędzie specjalne do obróbki kół walcowych, ślimaków. | |
5,0 | Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, poprawnie ocenia technologiczność konstrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. Potrafi zaprojektować narzędzie specjalne do obróbki kół walcowych, ślimaków i ślimacznic. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-4_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie metod kształtowania elementów uzębionych. | 2,0 | Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowania w trakcie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i poszerzenia nabywanych umiejętności w rozwiązywaniu problemów kształtowania uzębienia. |
Literatura podstawowa
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
- Paderewski K., Obrabiarki do uzębień kół walcowych., WNT, Warszawa, 1991
- Wójcik Z., Obrabiarki do uzębień kół stożkowych., WNT, Warszawa, 1993
- Feld M., Technologia budowy maszyn, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Ochęduszko K., Koła zębate. Tom II. Wykonanie i montaż., WNT, Warszawa, 1971
- Wójcik Z., Przekładnie stożkowe, konstrukcja i technologia., WNT, Warszawa, 1984