Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Cutting tools:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Cutting tools | ||
Specjalność | computer-aided design and manufacturing of machines | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | grafika inżynierska, materiałoznawstwo, techniki wytwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Introduction of Students to the Construction of Cutting Tools, Describing their Design, Geometry, Advantages, and Limitations. Developing Skills in Preliminary Selection and Shaping of the Manufacturing Process for Selected Tools. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Designing the Technological Process for Manufacturing a Shaping Tool. Designing the Technological Process for Manufacturing a Peripheral Mill for Machining a Multi-Keyed Shaft | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Tool materials. Constructions of tools. Tool wear. Tool life. Tools in the technological process. Selection typical metal cutting tools in parting, turning, boring, milling, drilling, grooving, threading; grinding, honing. Burnishing tools on metal cutting machine. Tools in errosion machining; electrical discharge machining (EDM). Construction and machining of tools. Exploitation of tools, regeneration and sharpening tools. Design of special tools for cutting, burnishing or EDM. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 18 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 43 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć projetowych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa ale zalecana. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia projektów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie projektu odbywa się w czasie zaliczenia ustnego w czasie którego student prezentuje wykonany projekt. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach część pisemna. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i poznanych w czasie wykonywania projetu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-4_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce typowych narzędzi. Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych narzędzi. | MBM_2A_W06, MBM_2A_W10 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-4_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych narzędzi skrawających. Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka, uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w procesie wytwarzania narzędzi skrawających. Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki dowolnego typu narzędzi skrawających. | MBM_2A_U16, MBM_2A_U17 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-4_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji narzędzi skrawających. Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy typwych narzędzi. | MBM_2A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-4_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce typowych narzędzi. Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych narzędzi. | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-4_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych narzędzi skrawających. Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka, uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w procesie wytwarzania narzędzi skrawających. Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki dowolnego typu narzędzi skrawających. | 2,0 | Student nie umie zaprojektować ogólnej postać procesu wytwarzania żadnego typowego narzędzia skrawającego |
3,0 | Student umie zaprojektować czastkową postać procesu wytwarzania tylko wybranych typowych narzędzi skrawających | |
3,5 | Student umie zaprojektować ogólną postać procesu wytwarzania typowych narzędzi skrawających | |
4,0 | Student umie zaprojektować z drobnymi brakami postać procesu wytwarzania typowych narzędzi skrawających | |
4,5 | Student umie zaprojektować pełną formę procesu wytwarzania większości narzędzi skrawających | |
5,0 | Student umie zaprojektować pełną formę procesu wytwarzania dowolnych narzędzi skrawających |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-4_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania, wytwarzania i ekspoatacji narzędzi skrawających. Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia, regeneracji lub naprawy typwych narzędzi. | 2,0 | Student nie oceni nawet elementarnych relacji między kosztami i cechami wybranych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. |
3,0 | Student oceni tylko elementarne relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
3,5 | Student oceni najistotniejsze relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania, bez uzasadnień. | |
4,0 | Student oceni najistotniejsze relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
4,5 | Student oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. | |
5,0 | Student wyczerpująco oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami i narzędziami niezbędnymi dla ich wytwarzania. |
Literatura podstawowa
- Davim J. P., Surface Integrity in Machining, Springer-Verlag, London, 2010
- Balic J., Contribution to Integrated Manufacturing, Oficyna Wydawnicza PW, Vienna, 1999
Literatura dodatkowa
- SECO, Materiały firm narzędziowych: SECO, Sandvik, Iskar, Pafana, strony WWW, 2011
- Dmochowski J. i inni, Technologia narzędzi skrawających, WNT, Warszawa, 1972
- M. Wysiecki, Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997