Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Materiały zaawansowane i ich spawalność:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały zaawansowane i ich spawalność | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowy chemiii, fizyki i nauki o materiałach |
W-2 | Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach |
W-3 | Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych |
C-2 | ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Stale drobnoziarniste i ich spawalność | 5 |
T-L-2 | Stale niskostopowe do pracy w niskich i wysokich temperaturach i ich spawalność | 4 |
T-L-3 | Stale nierdzewne i ich spawalność | 4 |
T-L-4 | Stopy niklu, kobaltu i tytanu i ich spawalność | 5 |
T-L-5 | Tworzywa ceramiczne i ich spawalność | 4 |
T-L-6 | Kompozyty i ich spawalność | 4 |
T-L-7 | Spawalność materiałów porowatych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stale drobnoziarniste, stale obrobione termomechanicznie, stale konstrukcyjne o wysokiej wytrzymałości i ich spajalność | 4 |
T-W-2 | Stale niskostopowe do pracy w bardzo niskich temperaturach, stale wysokostopowe, stale do pracy w podwyższonych temperaturach, stale odporne na pełzanie i żaroodporne | 4 |
T-W-3 | Wybrane stopy metali nieżelaznych - stopy kobaltu, niklu i tytanu i ich spajalność | 4 |
T-W-4 | Współczesne tworzywa ceramiczne i ich spajanie | 4 |
T-W-5 | Tworzywa polimerowe i ich spajanie | 3 |
T-W-6 | Kompozyty polimerowe, metaliczne i ceramiczne i ich spajanie | 5 |
T-W-7 | Nanomateriały i ich spajanie | 3 |
T-W-8 | Biomateriały i ich spajanie | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 16 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/02_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/02_U01 Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji | MBM_2A_U05, MBM_2A_U07, MBM_2A_U11, MBM_2A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/02_K01 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z doborem materiału i jego spawalności | MBM_2A_K03, MBM_2A_K04, MBM_2A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/02_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych. | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/02_U01 Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/02_K01 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z doborem materiału i jego spawalności | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Literatura podstawowa
- Tasak E., Spawalność stali, Forbit, Kraków, 2002
- Blicharski M., Wprowadzenie do inżynierii Materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
- Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009
- Nowacki J., Spiekane metale i kompozyty o osnowie metalicznej, WNT, Warszawa, 2005
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Lancaster J. F., Metalurgy of welding, Abington Publishing, Cambridge, 2000
- Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, warszwa, 2009
- Kurzydłowski J. K., Lewandowska M., Nanomateriały Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2009