Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: computer-aided design and manufacturing of machines
Sylabus przedmiotu Metody badań złączy spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań złączy spawanych | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy spajania i cięcia materiałów |
W-2 | Badania i odbiory konstrukcji spawanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z koniecznością prowadzenia badań złączy spawanych |
C-2 | Przygotowanie studentów do prowadzenia nadzorów spawalniczych |
C-3 | Ukszkałtowanie podstawowych umiejętności z zakresu badań nieniszczących |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badania wizualne | 8 |
T-A-2 | Badania penetracyjne | 4 |
T-A-3 | Badania magnetyczno-proszkowe | 4 |
T-A-4 | Badania ultradźwiękowe | 4 |
T-A-5 | Badania radiograficzne | 6 |
T-A-6 | Badania technologii spawania | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania nieniszczące w spawalnictwie i zakres ich zastosowania | 1 |
T-W-2 | Badania wizualne | 6 |
T-W-3 | Badania penetracyjne | 4 |
T-W-4 | Badania magnetyczno-proszkowe | 2 |
T-W-5 | Badania radiograficzne | 4 |
T-W-6 | Badania ultradźwiękowe | 4 |
T-W-7 | Próby szczelności i próby ciśnieniowe | 2 |
T-W-8 | Badania niszczące i zakres ich stosowania w spawalnictwie | 1 |
T-W-9 | Próby rozciągania i zginaniazłączy spawanych | 2 |
T-W-10 | Badania udarności połączeń spawanych | 2 |
T-W-11 | Badania metalograficzne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 6 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające-wykład informacyjny ,opis |
M-2 | Metody eksponujące-film |
M-3 | metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe,ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające po zrealizowaniu1/3 wykladów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe pisemne po zrealizowaniu całości programu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie rozpoznać i opisać prowadzone metody badań na konstrukcjach spawanych, potrafi zaproponować odpowiednią metodę badań złączy spawanych odpowiednio do wymagań zawartych w warunkacg technicznych wykonania i odbioru konstrukcji | MBM_2A_W03, MBM_2A_W06, MBM_2A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować medody badań złączy spawanych w oparciu ostosowne wymagania, powinien umieć opracowywać plany kontroli oraz rozwiązywać problemy z zakresu bezpieczeństwa technicznego konstrukcji | MBM_2A_U05, MBM_2A_U04, MBM_2A_U11, MBM_2A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student aktywnej postawy do celowości stosowania badań złączy spawanych, będie postępował zgodnie z zasadami etyki inżynierskiej, będzie świadomy i wrażliwy na zagadnienia jakości konstrukcji spawanych | MBM_2A_K01, MBM_2A_K03, MBM_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie rozpoznać i opisać prowadzone metody badań na konstrukcjach spawanych, potrafi zaproponować odpowiednią metodę badań złączy spawanych odpowiednio do wymagań zawartych w warunkacg technicznych wykonania i odbioru konstrukcji | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić metod badań złączy spawanych . |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod badań złączy spawanych. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i opiać metody badań stosowane w polączeniach spawanych. | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania badań nieniszczących i niszczących w wytwarzniu konstrukcji. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować i scharakteryzować metody badań niezbędne przy produkcji spawalniczej. | |
5,0 | Student jest w stanie rozpoznać i opisać metody badań złączy spawanych ,potrafi zaproponować odpowiednią metodę badań oraz dokonać interpretacji wyników badań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować medody badań złączy spawanych w oparciu ostosowne wymagania, powinien umieć opracowywać plany kontroli oraz rozwiązywać problemy z zakresu bezpieczeństwa technicznego konstrukcji | 2,0 | Student nie umie wymienić podstawowych metod badań nieniszczących i niszczących. |
3,0 | Student umie charakteryzować podstawowe metody badań stosowane w badaniach złączy spawanych. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić badania powierzchniowe metodami nieniszczącymi.; | |
4,0 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić badania technologii spawania zgodnie z odpowiednimi wytyczymi i normami. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić i dobrać metodę badań radiogaficznych i ultradźwiękowych. | |
5,0 | Studet potrafi interpretować wyniki badań niszczących i nieniszczących oraz opracowywać plany kotroli. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student aktywnej postawy do celowości stosowania badań złączy spawanych, będie postępował zgodnie z zasadami etyki inżynierskiej, będzie świadomy i wrażliwy na zagadnienia jakości konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie nabył aktywnej postawy w zakresie celowości stosowania badań złączy spawanych. |
3,0 | Student jest kompetentny w zakresie rozróżniania podstawowych metod kontroli. | |
3,5 | Student jest kompetentny w zakresie prowadzenia badań nieniszczących powierzniowych. | |
4,0 | Student jest kratywny w zakresie planowania i przeprowadzania badań i uznania technologii spawania. | |
4,5 | Student nabył podstawowych kompetencji w zakresie badań nieniszczących objętościowych i badań niszczących. | |
5,0 | Student jest wrażliwy na postępowanie zgodne z zasadami etyki inżynierskiej , jest kompetentny w zakresie opracowywania planów badań,kotroli i interpretacji wyników badań. |
Literatura podstawowa
- Czuchryj J.,Dębski E., Badania nieniszczące. Badania złączy spawanych wg. norm europejskich.Kontrola radiograficzna., Biuro Gamma, Warszawa, 2000
- Czuchryj J.,Papkala H.,Winiowski A., Niezgodność w złączach spawanych, Instytut Spawalnictwa, Gliwice, 2003
- Lewińska A., Badania magnetyczne .Poradnik, Biuro Gamma, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- PN-EN ISO, Badania wizualne , badania penetracyjne,badania magnetyczno-proszkowe,badania ultradźwiękowe, badania radiograficzne, PKN, Warszawa, 2011, wymagane aktualne wydania norm