Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: computer-aided design and manufacturing of machines
Sylabus przedmiotu Racjonalne wykorzystanie energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Racjonalne wykorzystanie energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii i materiałów w procesach technicznych |
C-3 | Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie strat ciepła przez przegrodę budowlaną Obliczanie strat ciepła przez ściankę rurociągu Zyski ciepła od promieniowania słonecznego Zyski ciepła bytowegp Straty energii w procesie wentylacji Wykorzystanie energii odpadowej Zapotrzebowanie ciepła do celów ogrzewania Straty pary w urządzeniach technologicznych | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Potrzeby energetyczne i materiałowe gospodarki narodowej. Stan środowiska. Akty prawne UE i Polski dotyczące efektywnego wykorzystania energii | 1 |
T-W-2 | Podstawy analizy energetycznej i egzergetyczna procesów cieplnych. Minimalizacja strat egzergii | 2 |
T-W-3 | Charakterystyki energetyczne urządzeń. Rodzaje charakterystyk. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych | 1 |
T-W-4 | Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Podział metod obliczenia energochłonności bezpośredniej i skumulowanej | 1 |
T-W-5 | Energia odpadowa. Rodzaje energii odpadowej. Sposoby wykorzystania energii odpadowej | 1 |
T-W-6 | Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie. Budynki i ich instalacje wewnętrzne. Straty ciepła w budynkach (halach, warsztatach, budynkach administracyjno-socjalnych) i ich minimalizacja. Klasa energetyczna budynku. Racjonalne użytkowanie systemu ogrzewania obiektu | 1 |
T-W-7 | Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji. Metody rekuperacyjne i regeneracyjne | 1 |
T-W-8 | Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. | 1 |
T-W-9 | Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła | 1 |
T-W-10 | Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek. | 1 |
T-W-11 | Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców | 1 |
T-W-12 | Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Kompensacja mocy biernej. | 1 |
T-W-13 | Systemy oświetlenia budynków | 1 |
T-W-14 | Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_C06_W01 Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii | MBM_2A_W03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
MBM_2A_C06_W02 Student zna technologie odzysku energii w procesach technicznych i sposoby jej wykorzystania | MBM_2A_W03 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
MBM_2A_C06_W03 Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych | MBM_2A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_C06_U01 Student umie ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia, umie wykonac proste obliczenia cieplne | MBM_2A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_C06_K01 Student rozumie potrzebę analizy energtycznej i materialowej procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa | MBM_2A_K02 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_C06_W01 Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe definicje i sposoby obliczania parametrów zużycia materiału i energii | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
MBM_2A_C06_W02 Student zna technologie odzysku energii w procesach technicznych i sposoby jej wykorzystania | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna sposoby wewnętrznego i zewnętrznego sposobu wykorzytania energii odpadowej | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
MBM_2A_C06_W03 Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zasady racjonalnego wykorzytania energii dla wybranego urządzenia. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_C06_U01 Student umie ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia, umie wykonac proste obliczenia cieplne | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie dokonac oceny zużycia energii przez dane urządzenie. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_C06_K01 Student rozumie potrzebę analizy energtycznej i materialowej procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Szargut J.: Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 2000