Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa w języku angielskim (S2)
specjalność: Lightweight Structures

Sylabus przedmiotu Durability in Exploitation of Composite Products:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa w języku angielskim
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Durability in Exploitation of Composite Products
Specjalność Lightweight Structures
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Rosłaniec <Zbigniew.Roslaniec@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,70,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge on properties of composite materials

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To provide the knowledge on structure and properties of composite materials as well as constructions
C-2To shape skills in identifying structure defects

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Introduction to different testing methods6
T-P-2Fracture resistance of composite materials6
T-P-3Damage of fibre composites by hygrothermal aging6
T-P-4Influence of stress corrosion6
T-P-5Change of mechanical properties after cyclic dynamic test6
30
wykłady
T-W-1Testing methods of composite materials2
T-W-2Role of matrix, interface, surface properties on corrosion/stress corrosion of GRP2
T-W-3Corrosion of single glass fibres and different organic and inorganic fibres2
T-W-4Destruction of composite materials by environmental stress; biocorrosion2
T-W-5Crack propagation mechanism and fracture toughness2
T-W-6Influence of residual stress on fracture resistance1
T-W-7Long term mechanical properties in wet environments1
T-W-8Change of mechanical properties during cyclic dynamic influence2
T-W-9Glass fibre reinforcement of cement and other products1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in the laboratory classes30
A-P-2Preparation to the classes on the basis of the lecture and the literature given25
A-P-3Drafting a laboratory report25
80
wykłady
A-W-1Participation in the lectures15
A-W-2Reading thematically related books given as bibliography11
A-W-3Revision for the exam13
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture, movie / multimedia presentation,
M-2Laboratory classes

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Completion of the laboratory classes on the basis of oral test (during the class) and correctly prepared written report.
S-2Ocena podsumowująca: Exam - required completion of the laboratory classes before taking the exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMen_2A_KL/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów
IMen_2A_W05, IMen_2A_W06, IMen_2A_W02, IMen_2A_W04, IMen_2A_W03M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMen_2A_KL/05_U01
W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu
IMen_2A_U07, IMen_2A_U09, IMen_2A_U12, IMen_2A_U13, IMen_2A_U01, IMen_2A_U02, IMen_2A_U03, IMen_2A_U04M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMen_2A_KL/05_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań
IMen_2A_K03, IMen_2A_K04, IMen_2A_K01, IMen_2A_K02M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMen_2A_KL/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów
2,0Student has not acquired basic knowledge of the subject
3,0Student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a specified problem.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for specified problem. Student is able to explain these choices.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMen_2A_KL/05_U01
W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu
2,0The student has not acquired basic knowledge of the laboratory classes.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it in laboratory entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a laboratory problems. 4,5: The assessment of the stude
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for laboratory problems. Student is able to explain these choices.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMen_2A_KL/05_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań
2,0The student is inactive. During work, they take advantage of others' accomplishments. The student shows no interest in the subject.
3,0The student performs the work on their own. The student does not show a willingness to cooperate with other students and the person conducting the classes.
3,5The assessment of the student's attitude is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0The student performs the work on their own. The student eagerly joins the team and cooperate with other students and the person conducting the classes.
4,5The assessment of the student's attitude is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student exhibits the leadership features, organizes the work of the team in the way which increases the quality of the work they are assigned to. The student displays interest in knowledge beyond the framework of the subject.

Literatura podstawowa

  1. D. Bhattacharyya, S. Fakirov, Synthetic Polymer-Polymer Composites, Carl Hanser Vaerlag, Munich, 2012
  2. R. B. Heslehurst, Defects and Damage in Composite Materials and Structure, CRC Press, 2014

Literatura dodatkowa

  1. D. Gay, Composite Materials: Design and Applications, CRC Press, 2014
  2. H. A. Rasheed, Strengthening Design of Reinforced Concrete with FRP, CRC Press, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Introduction to different testing methods6
T-P-2Fracture resistance of composite materials6
T-P-3Damage of fibre composites by hygrothermal aging6
T-P-4Influence of stress corrosion6
T-P-5Change of mechanical properties after cyclic dynamic test6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Testing methods of composite materials2
T-W-2Role of matrix, interface, surface properties on corrosion/stress corrosion of GRP2
T-W-3Corrosion of single glass fibres and different organic and inorganic fibres2
T-W-4Destruction of composite materials by environmental stress; biocorrosion2
T-W-5Crack propagation mechanism and fracture toughness2
T-W-6Influence of residual stress on fracture resistance1
T-W-7Long term mechanical properties in wet environments1
T-W-8Change of mechanical properties during cyclic dynamic influence2
T-W-9Glass fibre reinforcement of cement and other products1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in the laboratory classes30
A-P-2Preparation to the classes on the basis of the lecture and the literature given25
A-P-3Drafting a laboratory report25
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in the lectures15
A-W-2Reading thematically related books given as bibliography11
A-W-3Revision for the exam13
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_KL/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_W05Has knowledge of development trends and the most significant new achievements in materials engineering necessary for understanding advanced technological processes
IMen_2A_W06Has knowledge necessary for understanding social, economic, legal and other extra-technological aspects of engineering activities and their application in practice
IMen_2A_W02Has extended and in-depth knowledge of structure and morphology of materials necessary to design modern and advanced materials, including biomaterials and/or products
IMen_2A_W04Has knowledge of modern technologies of production and processing materials necessary for designing technological process and/or product
IMen_2A_W03Has knowledge of modern and advanced methods of characterising necessary for selection of research methods and interpretation of results
Metody nauczaniaM-1Informative lecture, movie / multimedia presentation,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Exam - required completion of the laboratory classes before taking the exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student has not acquired basic knowledge of the subject
3,0Student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a specified problem.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for specified problem. Student is able to explain these choices.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_KL/05_U01W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_U07Can assess and compare a product for indicated use criteria taking into consideration extratechnological aspects
IMen_2A_U09Can plan a process of product examination for its use properties and life cycle and extratechnological aspects
IMen_2A_U12Can operate selected technological and measurement devices
IMen_2A_U13Can determine directions of further learning and carry out self-education
IMen_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
IMen_2A_U02Can work individually and in team in a way ensuring completion of a task in planned time; can estimate how much time a tasks requires and its economic aspects
IMen_2A_U03Can prepare detailed documentation of results of an experiment, project or research, can prepare paper with discussion of the results
IMen_2A_U04Can prepare and present a presentation on a project or research completion and lead a discussion of the presentation
Metody nauczaniaM-2Laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Completion of the laboratory classes on the basis of oral test (during the class) and correctly prepared written report.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not acquired basic knowledge of the laboratory classes.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it in laboratory entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a laboratory problems. 4,5: The assessment of the stude
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for laboratory problems. Student is able to explain these choices.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_KL/05_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_K03Properly identifies and solves dilemmas connected with practising the profession and has awareness of significance and understanding of extra-technological aspects and results of engineering activities, including influence on environment and connected with it responsibility for made decisions; understands the need and knows possibilities of life-long learning
IMen_2A_K04Can co-operate and work in team taking various roles and can appropriately set forth priorities serving the completion of a task determined by him/herself and others
IMen_2A_K01Can think and act in creative and entrepreneurial manner
IMen_2A_K02Understands the need of formulating and transmitting to society – e.g. via mass media – information and opinions concerning achievements of materials engineering and other aspects of activities of an engineer – materials technologist; makes efforts to transmit such information and opinions in commonly understood way, presenting various points of view
Metody nauczaniaM-2Laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Completion of the laboratory classes on the basis of oral test (during the class) and correctly prepared written report.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student is inactive. During work, they take advantage of others' accomplishments. The student shows no interest in the subject.
3,0The student performs the work on their own. The student does not show a willingness to cooperate with other students and the person conducting the classes.
3,5The assessment of the student's attitude is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0The student performs the work on their own. The student eagerly joins the team and cooperate with other students and the person conducting the classes.
4,5The assessment of the student's attitude is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student exhibits the leadership features, organizes the work of the team in the way which increases the quality of the work they are assigned to. The student displays interest in knowledge beyond the framework of the subject.