Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne właściwości stanu metalicznego2
T-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel2
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów3
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej2
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa4
T-W-6Stopy metali nieżelaznych4
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury15
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Egzamin pisemny.2
A-W-5Studiowanie wskazanej literatury30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
IM_1A_W04C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych
IM_1A_U09C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
IM_1A_K01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  2. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  3. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  4. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1995, V
  5. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2003, III

Literatura dodatkowa

  1. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  2. Ciszewski B., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne właściwości stanu metalicznego2
T-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel2
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów3
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej2
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa4
T-W-6Stopy metali nieżelaznych4
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury15
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Egzamin pisemny.2
A-W-5Studiowanie wskazanej literatury30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel
T-W-6Stopy metali nieżelaznych
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel
T-W-6Stopy metali nieżelaznych
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa
T-W-1Ogólne właściwości stanu metalicznego
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-2Układ równowagi żelazo-węgiel
T-W-6Stopy metali nieżelaznych
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów
T-W-7Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
T-W-4Podstawy obróbki cieplnej icieplno-chemicznej
T-W-5Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów