Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Controlling marketingu i sprzedaży:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Controlling marketingu i sprzedaży
Specjalność Controlling finansowy
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Ertmańska <wekon@zud.edu.pl>, Roman Kotapski <wekon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rachunkowości
W-2Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
C-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cele, zadania, instrumenty controllingu marketingu2
T-A-2Pomiar kosztów i przychodów działań marketingowych2
T-A-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży2
T-A-5Raportowanie wewnętrzne2
T-A-6Audyt marketingowy3
15
laboratoria
T-L-1Ustalanie poziomu kosztów i przychodów działań marketingowych4
T-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży4
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-L-4Narzędzia raportowania wewnętrznego4
T-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)4
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.4
T-L-7Controlling mediów6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć20
37
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć32
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zadania praktyczne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/5.2_W01
Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-L-7M-3, M-1, M-4S-3, S-1
Z_1P_M03/5.2_W02
Student zna i rozumie mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-2, C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/5.2_U01
Student potrafi zastosować właściwe metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04, Z_1P_U08C-1, C-2T-L-5, T-A-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-2, T-L-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/5.2_K01
Student jest gotów do zdobywania informacji niezbędnych do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
Z_1P_K02, Z_1P_K01C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/5.2_W01
Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M03/5.2_W02
Student zna i rozumie mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/5.2_U01
Student potrafi zastosować właściwe metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/5.2_K01
Student jest gotów do zdobywania informacji niezbędnych do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pozyskać informacje niezbędne do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sojak S, Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Wydawnictwo TNOiK, Toruń, 2012, Tom I: 2012, Tom II: 2014
  2. Szejniuk A, Kontrola, controlling czy audyt: istota i znaczenie w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2018
  3. Moeller R, Nowoczesny audyt wewnętrzny, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2018
  4. Cybulski K, Zarządzanie działem sprzedaży firmy: prognozowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola, PWN, Warszawa, 2012
  5. Kozielski R, Wskaźniki marketingowe, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Parmenter D, Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI):tworzenie, wdrażanie i stosowanie, Helion, Gliwice, 2016
  2. Dobiegała-Korona B., Doligalski T, Zarzadzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltex, Warszawa, 2011
  3. Havlíček K., Břečková P., Significance and differences of marketing and sales controlling, Central European Business Review, Prague, 2013, VOLUME 2, NUMBER 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cele, zadania, instrumenty controllingu marketingu2
T-A-2Pomiar kosztów i przychodów działań marketingowych2
T-A-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży2
T-A-5Raportowanie wewnętrzne2
T-A-6Audyt marketingowy3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ustalanie poziomu kosztów i przychodów działań marketingowych4
T-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży4
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych4
T-L-4Narzędzia raportowania wewnętrznego4
T-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)4
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.4
T-L-7Controlling mediów6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć20
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć32
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_W01Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
Treści programoweT-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży
T-A-6Audyt marketingowy
T-A-5Raportowanie wewnętrzne
T-A-1Cele, zadania, instrumenty controllingu marketingu
T-L-7Controlling mediów
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna zasady projektowania działań z zakresu controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_W02Student zna i rozumie mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży
C-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
Treści programoweT-A-6Audyt marketingowy
T-A-4Tworzenie i monitorowanie budżetu marketingu i sprzedaży
T-A-5Raportowanie wewnętrzne
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna mechanizmy stosowania instrumentów controllingu w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_U01Student potrafi zastosować właściwe metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U08Absolwent umie współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
C-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży
Treści programoweT-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)
T-A-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych
T-L-7Controlling mediów
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.
T-L-1Ustalanie poziomu kosztów i przychodów działań marketingowych
T-L-4Narzędzia raportowania wewnętrznego
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych
T-A-2Pomiar kosztów i przychodów działań marketingowych
T-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody diagnozy sytuacji i zaproponować działania doskonalące w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/5.2_K01Student jest gotów do zdobywania informacji niezbędnych do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu sprzedaży
C-1Wykształcenie umiejętności prowadzenia działań z zakresu controllingu marketingu
Treści programoweT-L-2Sporządzanie budżetów marketingu i sprzedaży
T-L-5Audyt marketingowy (strategii i procesów planowania marketingowego)
T-L-6Sporządzanie raportów zarządczych.
T-L-3Sposoby i narzędzia kontroli działań marketingowych
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zadania praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pozyskać informacje niezbędne do zastosowania narzędzi controllingowych w marketingu i sprzedaży
3,5
4,0
4,5
5,0