Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Łukasz Murat-Kryszan <wekon@zut.edu.pl>, Krystyna Streich <wekon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 35 2,50,50zaliczenie
warsztatyWR4 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności4
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń3
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty3
T-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy3
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju3
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.4
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa3
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera4
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.4
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP2
T-A-11Zaliczenie zadań praktycznych - raport2
35
warsztaty
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów2
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów2
T-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza2
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży6
T-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw4
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty2
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury7
A-A-4przygotowanie raportu8
A-A-5analiza materiałów źródłowych i raportów10
62
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Przygotowanie do zajęć18
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
Z_1P_W01C-1, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-5, T-A-10, T-A-8M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.2_U01
Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
Z_1P_U02C-1, C-2T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-4, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2
Z_1P_M01/4.2_U02
Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
Z_1P_U03, Z_1P_U02C-2, C-1T-WR-5, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-7M-2, M-1, M-4S-2
Z_1P_M01/4.2_U03
Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03C-1, C-2T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-2M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.2_K01
Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu
Z_1P_K02, Z_1P_K04C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-7M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z konkurencyjnością i nie ma ogólnej wiedzy z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 55%.
3,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 65%.
4,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 75%.
4,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 85%.
5,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.2_U01
Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
2,0Student nie potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
3,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 95%.
Z_1P_M01/4.2_U02
Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/4.2_U03
Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniiować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.2_K01
Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizować determinanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym.
3,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Juchniewicz Małgorzata, Czynniki konkurencyjności podmiotów użytkujących Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa: studium przypadku województwa warmińsko-mazurskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2020
  2. Sztorc Małgorzata, Strategie konkurowania międzynarodowych korporacji hotelowych, PWE, Warszawa, 2020
  3. Magdalena Kachniewska, Arkadiusz Michał Kowalski, Ewelina Szczech-Pietkiewicz, The Competitiveness of Cities: Components, Meaning and Determinants, 2018, https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/802/Kachniewska_Kowalski_Szczech-Pietkiewicz_The_Competitiveness_of_Cities_Components_Meaning_and_Determinants.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  4. Tomasz Siudek, Aldona Zawojska, COMPETITIVENESS IN THE ECONOMIC CONCEPTS, THEORIES AND EMPIRICAL RESEARCH, 2014, https://bibliotekanauki.pl/articles/37482.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Ambroziak Łukasz, Konkurencyjność polskich producentów żywności i jej determinant, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2018
  2. Łukiewska K., Brelik A., A Model for Measuring the International Competitiveness of Furniture Industry in the European Union Countries, European Research Studies Journal, 24(3) pp. 334-350, 2021
  3. Kuberska D., Grzybowska-Brzezińska M., Brelik A., Shaping Competitiveness Through Policy: The Case of the Organic Food Market, European Research Studies Journal, 23 (4) pp. 1334-1354, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności4
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń3
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty3
T-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy3
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju3
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.4
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa3
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera4
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.4
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP2
T-A-11Zaliczenie zadań praktycznych - raport2
35

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów2
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów2
T-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza2
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży6
T-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw4
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty2
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury7
A-A-4przygotowanie raportu8
A-A-5analiza materiałów źródłowych i raportów10
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Przygotowanie do zajęć18
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
Treści programoweT-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z konkurencyjnością i nie ma ogólnej wiedzy z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 55%.
3,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 65%.
4,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 75%.
4,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 85%.
5,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_U01Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
Treści programoweT-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.
T-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
3,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_U02Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
C-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
Treści programoweT-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_U03Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
Treści programoweT-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniiować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_K01Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
C-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
Treści programoweT-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa
T-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw
T-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizować determinanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym.
3,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 95%.