Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie sprzedażą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zarządzanie sprzedażą
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Wójcikiewicz <wekon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 35 2,50,50zaliczenie
warsztatyWR3 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu zarządzania sprzedażą i obsługi klienta.
C-2Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi i technik sprzedaży oraz profesjonalnego kontaktu sprzedawcy z klientami, a także przyswojenie metod rozwiązywania praktycznych problemów sprzedażowych.
C-3Nabycie umiejętności pozyskiwania nowych klientów i budowania stałych relacji z nabywcami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sprzedaż w handlu detalicznym i w handlu hurtowym2
T-A-2Specyfika działu sprzedaży2
T-A-3Profil profesjonalnego sprzedawcy2
T-A-4Zasady i czynniki określające proces sprzedażowy4
T-A-5Skuteczne poszukiwanie klientów2
T-A-6Telemarketing jako nowoczesna forma pozyskiwania klientów2
T-A-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami2
T-A-8Efektywna i profesjonalna obsługa klienta4
T-A-9Zarządzanie czasem sprzedawcy i klienta2
T-A-10Specyfika działań typu "tajemniczy klient"2
T-A-11Etapy procesu sprzedaży4
T-A-12Merchandising2
T-A-13E-commerce3
T-A-14Tworzenie wizerunku firm handlowych2
35
warsztaty
T-WR-1Zasady i czynniki określające proces sprzedażowy2
T-WR-2Skuteczne poszukiwanie klientów2
T-WR-3Efektywna i profesjonalna obsługa klienta2
T-WR-4Tajemniczy klient2
T-WR-5Etapy procesu sprzedaży4
T-WR-6Cechy profesjonalnego sprzedawcy2
T-WR-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami2
T-WR-8Telemarketing2
T-WR-9E-commerce2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć25
62
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do zajęć18
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Film
M-6Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
S-3Ocena formująca: Wykonywane ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/3.1_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu zarządzania sprzedażą, metody i techniki sprzedaży oraz obsługi klienta
Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-2
Z_1P_M01/3.1_W02
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu formułowania narzędzi sprzedażowych oraz efektywnej komunikacji z klientem
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-A-9, T-A-11, T-A-14, T-A-12, T-A-13, T-A-10M-1, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/3.1_U01
Student potrafi przeprowadzić prezentację sprzedażową i handlową oraz dokonać ich oceny
Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04C-2T-WR-5, T-WR-3, T-WR-7, T-WR-2, T-WR-6, T-WR-1M-2, M-3, M-6S-1, S-2, S-3
Z_1P_M01/3.1_U02
Student potrafi sformułować elementy profesjonalnej obsługi klienta oraz rozwiązywać problemy sprzedażowe.
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04C-3, C-2T-WR-4, T-WR-8, T-WR-9M-6, M-2, M-3, M-5S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/3.1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny informacji rynkowych i poszukiwania różnych jej żródeł
Z_1P_K01, Z_1P_K04C-1, C-3, C-2T-WR-6, T-WR-2, T-A-3, T-WR-7M-4, M-6, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/3.1_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu zarządzania sprzedażą, metody i techniki sprzedaży oraz obsługi klienta
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu zarządzania sprzedażą i znajomości technik sprzedaży i obsługi klienta
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/3.1_W02
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu formułowania narzędzi sprzedażowych oraz efektywnej komunikacji z klientem
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu formułowania narzędzi sprzedaży i efektywnej komunikacji z klientem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/3.1_U01
Student potrafi przeprowadzić prezentację sprzedażową i handlową oraz dokonać ich oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi przeprowazić prezentację sprzedażową i handlową
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/3.1_U02
Student potrafi sformułować elementy profesjonalnej obsługi klienta oraz rozwiązywać problemy sprzedażowe.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi sformułować elementy profesjonalej obsługi klienta i rozwiązywać problemy sprzedażowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/3.1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny informacji rynkowych i poszukiwania różnych jej żródeł
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do krytycznej oceny informacji rynkowych i poszukiwania różnych jej żródeł
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Śmigielska G (red.), Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy, Gifin, Warszawa, 2014
  2. Grzybek R, Sprzedaż osobista i zarządzanie zespołem sprzedaży, Onepress, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Levy, M., Weitz, B.A. and Grewal, D, Retailing management, Irwin/McGraw-Hill, New York, 2016
  2. J. Cassell, T. Bird, Skuteczna sprzedaż czyli techniki najlepszych handlowców, Samo Sedno, Warszawa, 2011
  3. J. Jordan, M. Vazzana, Przełom w zarządzaniu sprzedażą, ICAN Institute, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sprzedaż w handlu detalicznym i w handlu hurtowym2
T-A-2Specyfika działu sprzedaży2
T-A-3Profil profesjonalnego sprzedawcy2
T-A-4Zasady i czynniki określające proces sprzedażowy4
T-A-5Skuteczne poszukiwanie klientów2
T-A-6Telemarketing jako nowoczesna forma pozyskiwania klientów2
T-A-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami2
T-A-8Efektywna i profesjonalna obsługa klienta4
T-A-9Zarządzanie czasem sprzedawcy i klienta2
T-A-10Specyfika działań typu "tajemniczy klient"2
T-A-11Etapy procesu sprzedaży4
T-A-12Merchandising2
T-A-13E-commerce3
T-A-14Tworzenie wizerunku firm handlowych2
35

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zasady i czynniki określające proces sprzedażowy2
T-WR-2Skuteczne poszukiwanie klientów2
T-WR-3Efektywna i profesjonalna obsługa klienta2
T-WR-4Tajemniczy klient2
T-WR-5Etapy procesu sprzedaży4
T-WR-6Cechy profesjonalnego sprzedawcy2
T-WR-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami2
T-WR-8Telemarketing2
T-WR-9E-commerce2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć25
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do zajęć18
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.1_W01Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu zarządzania sprzedażą, metody i techniki sprzedaży oraz obsługi klienta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W04Absolwent zna i rozumie fakty i zjawiska związane z zarządzaniem organizacjami, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu zarządzania sprzedażą i obsługi klienta.
Treści programoweT-A-3Profil profesjonalnego sprzedawcy
T-A-2Specyfika działu sprzedaży
T-A-1Sprzedaż w handlu detalicznym i w handlu hurtowym
T-A-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami
T-A-8Efektywna i profesjonalna obsługa klienta
T-A-5Skuteczne poszukiwanie klientów
T-A-4Zasady i czynniki określające proces sprzedażowy
T-A-6Telemarketing jako nowoczesna forma pozyskiwania klientów
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wykonywane ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu zarządzania sprzedażą i znajomości technik sprzedaży i obsługi klienta
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.1_W02Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu formułowania narzędzi sprzedażowych oraz efektywnej komunikacji z klientem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu zarządzania sprzedażą i obsługi klienta.
Treści programoweT-A-9Zarządzanie czasem sprzedawcy i klienta
T-A-11Etapy procesu sprzedaży
T-A-14Tworzenie wizerunku firm handlowych
T-A-12Merchandising
T-A-13E-commerce
T-A-10Specyfika działań typu "tajemniczy klient"
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda sytuacyjna
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wykonywane ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu formułowania narzędzi sprzedaży i efektywnej komunikacji z klientem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.1_U01Student potrafi przeprowadzić prezentację sprzedażową i handlową oraz dokonać ich oceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi i technik sprzedaży oraz profesjonalnego kontaktu sprzedawcy z klientami, a także przyswojenie metod rozwiązywania praktycznych problemów sprzedażowych.
Treści programoweT-WR-5Etapy procesu sprzedaży
T-WR-3Efektywna i profesjonalna obsługa klienta
T-WR-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami
T-WR-2Skuteczne poszukiwanie klientów
T-WR-6Cechy profesjonalnego sprzedawcy
T-WR-1Zasady i czynniki określające proces sprzedażowy
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
M-6Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
S-3Ocena formująca: Wykonywane ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi przeprowazić prezentację sprzedażową i handlową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.1_U02Student potrafi sformułować elementy profesjonalnej obsługi klienta oraz rozwiązywać problemy sprzedażowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pozyskiwania nowych klientów i budowania stałych relacji z nabywcami.
C-2Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi i technik sprzedaży oraz profesjonalnego kontaktu sprzedawcy z klientami, a także przyswojenie metod rozwiązywania praktycznych problemów sprzedażowych.
Treści programoweT-WR-4Tajemniczy klient
T-WR-8Telemarketing
T-WR-9E-commerce
Metody nauczaniaM-6Metoda projektów
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
M-5Film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wykonywane ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi sformułować elementy profesjonalej obsługi klienta i rozwiązywać problemy sprzedażowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.1_K01Student jest gotów do krytycznej oceny informacji rynkowych i poszukiwania różnych jej żródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu zarządzania sprzedażą i obsługi klienta.
C-3Nabycie umiejętności pozyskiwania nowych klientów i budowania stałych relacji z nabywcami.
C-2Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi i technik sprzedaży oraz profesjonalnego kontaktu sprzedawcy z klientami, a także przyswojenie metod rozwiązywania praktycznych problemów sprzedażowych.
Treści programoweT-WR-6Cechy profesjonalnego sprzedawcy
T-WR-2Skuteczne poszukiwanie klientów
T-A-3Profil profesjonalnego sprzedawcy
T-WR-7Negocjacje handlowe i kontakt z kluczowymi klientami
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do krytycznej oceny informacji rynkowych i poszukiwania różnych jej żródeł
3,5
4,0
4,5
5,0