Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie problemów planowania miejscowego. |
C-2 | Umiejętność sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, na podstawie koncepcji urbanistycznej |
C-3 | Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania. |
C-4 | Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia. |
C-5 | Umiejętności sporządzania analiz i mpzp części tekstowej i graficznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Niezbędne analizy przewidziane prawem | 8 |
T-P-2 | Wybór koncpecji urbanistycznej na podstawie której sporządzony zostanie mpzp | 8 |
T-P-3 | Sporządzenie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części tekstowej i graficznej. | 36 |
T-P-4 | Przygotowanie prezentacji części graficznej koncepcji i mpzp | 8 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | praca w grupach poza zajęciami | 14 |
A-P-3 | Konsultacje | 1 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia projektowe prowadzone są w formie korekt oraz prezentacji poszczególnych faz z dyskusją nad nimi. Przeprowadzane są klauzury na początku poszczególnych faz projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obowiązkowe odbycie korekt oraz zaliczenie wszystkich przeglądów. Zaliczona faza 1 – wybór koncepcji i analizy, faza 2 3 – projekt miejscowego planu. Ostateczna ocena na podstawie złożonego projektu mpzp wraz z projektem zagospodarowania i częścią analityczną. Ocena poszczególnych faz z ich prezentacją i dyskusją |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VIII/1_W02 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-5 | T-P-2 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-VIII/1_W03 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | AU_2A_W06 | — | — | C-5 | T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-VIII/1_W04 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna obowiązujący system planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces tworzenia miejscowego prawa przestrzennego | AU_2A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VIII/1_U01 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | AU_2A_U02 | — | — | C-2 | T-P-2 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-VIII/1_U02 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | AU_2A_U03 | — | — | C-5 | T-P-2 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-VIII/1_U03 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | AU_2A_U06 | — | — | C-2, C-3 | T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-VIII/1_U05 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | AU_2A_U13 | — | — | C-2, C-5 | T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VIII/1_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-5 | T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-VIII/1_K02 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | AU_2A_K04 | — | — | C-2, C-5 | T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VIII/1_W02 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | Sporzadzenie koncepcji mpzp i niezbędnych analiz. Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie wybranej koncepcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VIII/1_W03 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | Sporzadzenie koncepcji mpzp i niezbędnych analiz. Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie wybranej koncepcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VIII/1_W04 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna obowiązujący system planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces tworzenia miejscowego prawa przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Posiada więdzę i umiejętności zwiazane z wybranymi zagadnieniami planowania przestrzennego w Polsce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VIII/1_U01 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie prezentacji koncepcji zagospodarowania przestrzennego i projektu częsci graficznej miejscowego planu zagospodarowania przzestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VIII/1_U02 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji mpzp używając wybranego oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VIII/1_U03 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | Odpowiednio wybrany i skonsultowany pod względem funkcji i formy zespół zabudowy z zagospodarowaniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VIII/1_U05 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowo dobrana forma zabudowy i układ urbanistyczny do otaczającej przestrzenni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VIII/1_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie analiz, wybranej koncepcji urbanistycznej i projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem aspektów środowiskowych i społecznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-VIII/1_K02 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie w zespole koncepcji projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki - wybrane zagadnienia, PW, Warszawa, 2001
- Gzell S., System przestrzeni otwartych w mieście - zieleń w kompozycji urbanistycznej: budowa i przebudowa miast., pokonferencyjne - Zieleń Warszawy - problemy i nadzieje., Warszawa, 1995
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej., Arkady, Warszawa, 1974
- Czekiel-Świtalska E, Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a skutki ekonomiczne jego uchwalenia, hogben, Szczecin, 2005, 1
- Czekiel-Świtalska E. Świtalska A., Planowanie czy zagospodarowanie Przestrzenne/ SPATIAL PLANNING OR LAND-USE ZONING., TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2017, TOM XLV 2017
- Czekiel-Świtalska E., TOWN PLANNING AND LOCAL SPATIAL MANAGEMENT PLAN, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, 2016, TOM XLIV (2016)
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2023, z dnia 7 lipca 2023 r (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, 1506, 1597, 1688 z późn. zm.).
- Rozporządzenie w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r, 2003
- Elżbieta Czekiel-Świtalska, Alicja Świtalska, THE LEGITIMACY OF PREPARING A FINANCIAL IMPACT FORECAST OF ADOPTING LOCAL SPATIAL DEVELOPMENT PLAN IN POLAND, PAN oddział w Gdańsku, ZUT, Szczecin, 2021, DOI: 10.21005/pif.2021.48.C-04
- ELŻBIETA CZEKIEL-ŚWITALSKA, SPATIAL ORDER AND LAW, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2019, TOM XLVII (2019), DOI: 10.24425/tkuia.2019.131175
Literatura dodatkowa
- Czekiel-Świtalska E., CONTROVERSIAL NATURE OF ARRANGEMENTS IN THE DECISIONS ON LAND DEVELOPMENT AND MANAGEMENT CONDITIONS / KONTROWERSYJNOŚĆ USTALEŃ W DECYZJACH O WARUNKACH ZABUDOWY, ZUT, Szczecin, 2017, Przestrzeń i Forma nr 30