Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Chemia fizyczna polimerów 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia fizyczna polimerów 2 | ||
Specjalność | Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści kursu Chemia fizyczna polimerów 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami otrzymywania i charakterystyki fizykochemicznej polimerów. |
C-2 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności charakterystyki polimerów w roztworach oraz kinetyki procesów polimeryzacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Chromatografia żelowa GPC. | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie mas cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną. Wyznaczanie współczynników K i a równania Marka-Houwinka na podstawie przeprowadzonych badań. | 4 |
T-L-3 | Badania stopnia spęcznienia materiałów polimerowych. | 4 |
T-L-4 | Oznaczenie punktu izoelektrycznego białek. | 4 |
T-L-5 | Symulacja kuli rozpuszczalności Hansena i ocena składu fazowego materiałów polimerowych. | 4 |
T-L-6 | Badanie kinetyki rozpadu inicjatora polimeryzacji wolnorodnikowej metodą spektrofotometrii UV-VIS. | 5 |
T-L-7 | Badanie kinetyki rozpadu inicjatora azowego metodą wolumetryczną. | 5 |
T-L-8 | Wyznaczanie postępu reakcji polimeryzacji wolnorodnikowej metodą dylatometryczną. | 5 |
T-L-9 | Wyznaczanie mas cząsteczkowych metodą osmometrii parowej. | 5 |
T-L-10 | Wyznaczanie kinetyki sieciowana metodą skaningowej kalorymetrii różnicowej. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Frakcjonowanie przepływowe w asymetrycznym polu sił przepływu (AFFF) w połączeniu z technikami wielokątowego rozpraszania światła. Porównanie z techniką GPC/SEC. | 3 |
T-W-2 | Procesy polimeryzacyjne - reakcje rodnikowe, jonowe, w tym polimeryzacja rodnikowa z przeniesieniem atomu (ATRP). | 3 |
T-W-3 | Przykłady wykorzystania reakcji polimeryzacji do otrzymywania polimerów o założonej strukturze. | 2 |
T-W-4 | Kopolimeryzacja: kinetyka, współczynniki reaktywności, metody ich wyznaczania, schemat Q-e, | 3 |
T-W-5 | Kopolimery a mieszaniny polimerowe, sieci polimerowe: uwarunkowania termodynamiczne, czynniki wpływające na budowę łańcucha kopolimeru | 2 |
T-W-6 | Kinetyka polimeryzacji jonowej | 1 |
T-W-7 | Polimeryzacja z otwarciem pierścienia | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 2 |
A-L-3 | opracowanie wyników z laboratorium | 2 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-3 | zapoznanie z literturą przedmiotu | 2 |
A-W-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktyności studenta podczas zjaęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-04_W01 Student charakteryzuje metody otrzymywania polimerów, w tym zaawansowanych struktur oraz opisuje modele kinetyczne reakcji polimeryzacji | TCH_2A_W01, TCH_2A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-04_U01 Student przeprowadza analizy laboratoryjne w zakresie fizyko-chemii polimerów oraz opracowuje otrzymane wyniki. | TCH_2A_U01, TCH_2A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-04_K01 Student wykazuje aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych prezentujacą posiadaną wiedzę. | TCH_2A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-04_W01 Student charakteryzuje metody otrzymywania polimerów, w tym zaawansowanych struktur oraz opisuje modele kinetyczne reakcji polimeryzacji | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie opisuje metody otrzymywania polimerów oraz objaśnia modele kinetyczne służace do opisu polimeryzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-04_U01 Student przeprowadza analizy laboratoryjne w zakresie fizyko-chemii polimerów oraz opracowuje otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie analizuje i interpretuje otrzymane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-04_K01 Student wykazuje aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych prezentujacą posiadaną wiedzę. | 2,0 | |
3,0 | Podczas zajęć student wykazuje małą aktywność w prezentowaniu własnej wiedzy i umiejętności praktycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Połowiński S., Chemia fizyczna polimerów, Politechnika Łódzka, 2001
- Galina H., Fizykochemia polimerów, Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, 1998
- Galina H., Fizyka materiałów polimerowych. Makrocząsteczki i ich układy, 2008