Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne zagadnienia problemu gospodarki wodnej kraju (Wykłady) |
W-2 | Podstawy chemii nieorganicznej i analitycznej (Zajęcia laboratoryjne) |
W-3 | Ogólna znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium (Zajęcia laboratoryjne) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z problemem zanieczyszczenia wody oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi jakości wody |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawami fizyko-chemicznymi operacji i procesów uzdatniania wody |
C-3 | Zapoznanie studenta z aparaturą stosowaną w operacjach i procesach uzdatniania wody |
C-4 | Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami oczyszczania wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, szkolenie BHP i stanowiskowe, zapoznanie z regulaminem pracy w laboratorium | 1 |
T-L-2 | Zwiedzanie stacji uzdatniania wody | 5 |
T-L-3 | Usuwanie zawiesin z wody metodą koagulacji | 5 |
T-L-4 | Wymiana jonowa | 5 |
T-L-5 | Odżelazianie wody | 5 |
T-L-6 | Usuwanie zanieczyszczeń z wody metodą adsorpcji na węglu aktywnym | 5 |
T-L-7 | Procesy membranowe w oczyszczaniu wody | 5 |
T-L-8 | Zaliczenie | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zajeć. Klasyfikacja wód. Obowiązujące akty prawne określające wymogi stawiane różnym typom wód | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja wód. Chemizm wód powierzchniowych, podziemnych i infiltracyjnych. | 1 |
T-W-3 | Procesy technologiczne w oczyszczaniu wody. Oznaczanie wybranych parametrów fizyko-chemicznych wody | 1 |
T-W-4 | Procesy separacji fazy stałej. Cedzenie. Sedymantacja i osadniki | 1 |
T-W-5 | Flotacja: rodzaje, przebieg, zastosowanie w procesie oczyszczania wody | 1 |
T-W-6 | Koagulacja: rodzaje, mechanizm, komory mieszania, zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wody | 1 |
T-W-7 | Filtracja: mechanizm, materiał filtracyjny, filtry, zastosowanie filtracji w procesie oczyszczania wody | 1 |
T-W-8 | Adsorpcja: rodzaje, podstawy teoretyczne procesu, adsorbenty, zastosowanie adsorpcji w procesie uzdatniania wody | 1 |
T-W-9 | Wymiana jonowa: istota procesu, wymieniacze jonowe, cykl wymiany jonowej, zastosowanie wymiany jonowej w oczyszczaniu wody | 1 |
T-W-10 | Odkwaszanie: cel, podział metod, mechanizm procesów odkwaszania | 1 |
T-W-11 | Odżelazianie i odmanganianie: wystepowanie żelaza i manganu, metody i mechanizm usuwania żelaza i manganu z wody oczyszczanej | 1 |
T-W-12 | Biologiczne metody uzdatniania wody: podstawy procesu bilogicznego i biochemicznego, błona biologiczna, zastosowanie procesów biochemicznych w uzdatnianiu wody | 1 |
T-W-13 | Dezynfekcja wody: cel, podział metod, mechanizm procesów dezynfekcyjnych, uboczne produkty dezynfekcji | 1 |
T-W-14 | Procesy membranowe: cel, podział, mechanizm | 1 |
T-W-15 | Procesy zaawansowanego utleniania jako efektywne uzupełnienie tradycyjnego procesu oczyszczania wody | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 33 |
A-L-2 | Przygotowanie i opracowanie sprawozdań grupowych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
A-L-4 | Konsultacje | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Praca własna studenta/Studia literaturowe | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody asymilacji wiedzy: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie/wyjaśnienie, opis ustny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody zajęć praktycznych: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metody obserwacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy (Wykład) |
S-2 | Ocena formująca: Opracowania wyników badań w postaci grupowego sprawozdania, dopuszczającego do przystapienia do zaliczenia pisemnego (Zajęcia laboratoryjne) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą aktualnych regulacji prawnych odnoszących się do wymagań stawianych wodzie do spożycia | TCH_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
TCH_1A_O02a_W02 Student potrafi omówić dokonać klasyfikacji wód i omówić ich chemizm | TCH_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_O02a_W03 Student potrafi wymienić nazwy jednostkowych operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz zna podstawy tych procesów | TCH_1A_W09 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_U01 Student potrafi przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne, w tym pomiary wybranych wskaźników fizyczno-chemiczych wody i analizy jakości wody badanej w zakresie wybranych procesów jednostkowych uzdatniania wody | TCH_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-3 | M-3 | S-2, S-3 |
TCH_1A_O02a_U02 Student potrafi przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zaprojektować oraz wykonać/przeprowadzić proste urządzenie/proces, dobrać urządzenie typowe dla inżynierii środowiska, w szczególności dla systemów uzdatniania wody | TCH_1A_U05, TCH_1A_U06 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-12 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_K01 Student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania wody i jakości środowiska wodnego | TCH_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-12 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą aktualnych regulacji prawnych odnoszących się do wymagań stawianych wodzie do spożycia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić obowiązujące akty prawne określające wymagania stawiane wodzie do spożycia (akty prawne oboowiązujące na terytorium RP) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O02a_W02 Student potrafi omówić dokonać klasyfikacji wód i omówić ich chemizm | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać klasyfikacji wód i dokonać ogólnego podziału substancji wchodzących w skład danego typu wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O02a_W03 Student potrafi wymienić nazwy jednostkowych operacji i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w technologii uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz zna podstawy tych procesów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić nazwy procesów jednostkowych w całościowym procesie technologicznym oczyszczania róznego typu wód | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_U01 Student potrafi przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne, w tym pomiary wybranych wskaźników fizyczno-chemiczych wody i analizy jakości wody badanej w zakresie wybranych procesów jednostkowych uzdatniania wody | 2,0 | |
3,0 | Student protrafi samodzielnie przeprowadzić oznaczenie podstawowych parametrów fizyczno-chemicznych wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O02a_U02 Student potrafi przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zaprojektować oraz wykonać/przeprowadzić proste urządzenie/proces, dobrać urządzenie typowe dla inżynierii środowiska, w szczególności dla systemów uzdatniania wody | 2,0 | |
3,0 | Student protrafi zaplanować prostą instalację technologiczną do oczyszczania wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_K01 Student potrafi organizować grupy społeczne do działania w zakresie oczyszczania wody i jakości środowiska wodnego | 2,0 | |
3,0 | Student bierze udział w panelu dyskusyjnym, ale samodzielnie nie organizuje spotkań, student jest uczestnikiem spotkań tematycznych, nie jest narratorem tego typu spotkań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.L. Kowal, M.Śiwderska-Bróż, Oczyszczanie Wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Wrocław, 1998, Również późniejsze wydania
- J. Nawrocki (red.), Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Naukowe UAM, PWN, Warszawa, 2010, Tom 1 i Tom 2; również późniejsze wydania
- W.Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Koziorowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, Również późniejsze wydania