Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia fizyczna 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia fizyczna 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu fizyki, matematyki, chemii nieorganicznej i organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie i interpretacja zjawisk dotyczących rzeczywistych układów chemicznych w oparciu o podstawowe zasady i pojęcia termodynamiki chemicznej |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania obliczeń termodynamicznych w interpretacji zjawisk zachodzących w układach fizycznych i chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinetyczna teoria gazów, szybkość dyfuzji i efuzji, prawa gazowe, równanie stanu gazu doskonałego i rzeczywistego | 5 |
T-A-2 | I i II zasada termodynamiki, zmiany energii wewnętrznej, ciepła, i pracy w przemianach izotermicznych, izobarycznych, izochorycznych i adiabatycznych, obliczanie zmian, entropii, entalpii i entalpii swobodnej w procesach fizycznych | 6 |
T-A-3 | Przemiany fazowe i reakcje chemiczne, przewidywanie kierunku przemian i samorzutności procesów, okrślanie wpływu ciśnienia i temperatury na wartości funkcji termodynamicznych i stałych równowagi reakcji, prawo Henry`ego i Raoulta, interpretacja diagramów fazowych, bilans destylacji, destylacji z parą wodną, rektyfikacji, ekstrakcji, współczynniki aktywności | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stany skupienia materii. Charakterystyka stanów skupienia materii, prawa gazowe, równanie stanu gazu idealnego, kinetyczna teoria gazów, równanie van der Waalsa i inne równania stanu gazów rzeczywistych. | 5 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i prawa chemii Definicja stężeń, masa molowa, stała Avogadra, stała Boltzmanna, prawo działania mas | 5 |
T-W-3 | Termodynamika fenomenologiczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne (praca, ciepło, energia, układ, procesy odwracalne i nieodwracalne, samorzutność procesów), zasady termodynamiki, funkcje termodynamiczne (energia wewnętrzna, entalpia, entropia, energia swobodna, entalpia swobodna), równanie Gibbsa-Helmholtza, termochemia, ciepło reakcji, prawo Hessa, prawo Kirchhoffa, potencjał chemiczny. | 15 |
T-W-4 | Roztwory klasyfikacja roztworów, prawo Raoulta i prawo Henry'ego, funkcje mieszania i funkcje ekscesowe, wielkości cząstkowe molowe, potencjał chemiczny, termodynamika mieszania, aktywność, funkcje mieszania, eks-cesu, równanie Gibbsa-Duhema, właściwości koligatywne. | 10 |
T-W-5 | Równowagi fazowe Równowaga mechaniczna, fizyczna, termodynamiczna, chemiczna, trwała, chwiejna , metastabilna, klasyfikacja przemian fazowych, diagramy fazowe w układzie jedno-trójskładnikowych gaz-ciecz-ciało stałe w zastosowaniu do procesów rzeczywistych, reguła faz Gibbsa, reguła prostej łączącej, reguła dźwigni, równanie Claussiusa-Clapeyrona, równanie Nernsta, ciecze niemieszające się | 10 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 13 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-A-4 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą | 5 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Zapoznanie się z zalecaną literaturą | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 22 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca, z zakresu wymagań wstępnych, nie mająca wpływu na ocenę końcową, prowadzona na początku zajęć mająca na celu ukierunkowanie nauczania do poziomu studentów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B04_W01 Student definiuje podstatwowe zagadnienia z obszaru chemii fizycznej, i prawidłowo interpretuje zjawiska i procesy zakresu chemii fizycznej. | TCH_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykonać podstawowe obliczenia fizykochemiczne związane ze zjawiskami występującymi w obszarze chemii fizycznej oraz potrafi opracować otrzymane wyniki. | TCH_1A_U01, TCH_1A_U02 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie krytycznie odnieść się do otrzymanych wyników. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B04_W01 Student definiuje podstatwowe zagadnienia z obszaru chemii fizycznej, i prawidłowo interpretuje zjawiska i procesy zakresu chemii fizycznej. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [60%, 65%] umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykonać podstawowe obliczenia fizykochemiczne związane ze zjawiskami występującymi w obszarze chemii fizycznej oraz potrafi opracować otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [60%, 65 %] umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie krytycznie odnieść się do otrzymanych wyników. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez studenta znajdują się w przedziale [60%, 65 %] umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Atkins P.W., Chemia fizyczna, WN PWN, Warszawa, 2001
- Bursa S., Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1976
- Antoszczyszyn M., Sokołowska E., Straszko J., Termodynamika chemiczna układów rzeczywistych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1966
- Szarawara J., Termodynamika chemiczna stosowana, WNT, Warszawa, 1997