Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Angielska terminologia chemiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Angielska terminologia chemiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs języka angielskiego na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do korzystania z bazy danych informacji naukowo-technicznej w języku angielskim |
C-2 | Zapoznanie studenta z gramatyką w angielszczyżnie naukowej z naciskiem na terminologię chemiczną |
C-3 | Zapoznanie studenta z pozatekstowymi środkami przekazu informacji naukowej |
C-4 | Przygotowanie studenta do tłumaczenia praw naukowych, patentów, publikacji naukowych |
C-5 | Zapoznanie studenta z możliwościami korzystania z bibliotecznych baz danych w celu zbierania przeglądu literaturowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadznie do zajęć audytoryjnych: przedstawienie zakresu materiału do zrealizowania, przedstawienie propozycji prac zaliczeniowych do wykonania, ustalenie formy zaliczeń | 1 |
T-A-2 | Słownictwo naukowo-techniczne: aparatura laboratoryjna, związki chemiczne nieorganiczne i organiczne, właściwości fizyczno-chemiczne substancji chemicznych, inne słownictwo chemiczne - pisownia brytyjska i amerykańska | 9 |
T-A-3 | Schemat publikacji naukowej, typowe zwroty stosowane w publikacji, słownik wyrazów występujących w publikacji naukowej | 8 |
T-A-4 | Tłumaczenie patentów i zgłoszeń patentowych, typowe zwroty występujące w patencie zgłoszeniu patentowym | 4 |
T-A-5 | Tekstowe środki przekazu informacji naukowo-technicznej: tłumaczenie praw i definicji naukowych | 4 |
T-A-6 | Skróty powszechnie stosowane w anglojęzycznej literaturze naukowo-technicznej, wybrane akronimy | 2 |
T-A-7 | Pozatekstowe środki przekazu informacji naukowej | 1 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Objaśnienia lub wyjaśnienia |
M-2 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia |
M-3 | Uzupenienie prezentacji studentów w postaci prezentacji wykładowcy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji z wybranej tematyki związnej z nazewnictwem i nomenklaturą chemiczną |
S-2 | Ocena formująca: Ocena tłumaczenia wybranej publikacji naukowej na język polski |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczeń z nomenklatury i nazewnictwa poszczególnych działów |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A08a_U01 Student potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku angielskim, potrafi uzyskane informacje przetłumaczyć na język polski. | TCH_1A_U04 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TCH_1A_A08a_U02 Student potrafi przygotować w języku angielskim opracowanie problemów z zakresu technologii chemicznej, potrafi opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonej specjalności. | TCH_1A_U04 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
TCH_1A_A08a_U03 Student ma umiejętność posługiwania się słownictwem w języku angielskim z zakresu ukończonego kierunku. | TCH_1A_U04 | — | — | C-2, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A08a_K01 Student potrafi w interesujący sposób przygotować i przedstawić prezentację na zadany temat, posługując się właściwymi zwrotami naukowo-technicznymi w języku angielskim. | TCH_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A08a_U01 Student potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku angielskim, potrafi uzyskane informacje przetłumaczyć na język polski. | 2,0 | Student nie opanował podstawowego słownictwa z języka angielskiego i nie posiada podstawowych wiadomości z gramatyki języka angielskiego. Student nie potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku angielskim. |
3,0 | Student posiada niewielki zasób podstawowego słownictwa stosowanego w literaturze patentowej. Student zna w stopniu podstawowym zasady gramatyki języka angielskiego. Student potrafi przetłumaczyć na język polski prawa naukowe i definicje. Student potrafi w niewielkim stopniu porozumiewać sie w języku angielskim. | |
3,5 | Student zna podstawowe słownictwo dotyczące literatury patentowej. Student zna pozatekstowe środki przekazu informacji naukowo-technicznej, podstawową terminologię dotyczącą aparatury chemicznej i procesów chemicznych. | |
4,0 | Student potrafi przetłumaczyć na język polski fragmenty publikacji naukowej. Student zna podstawową gramatykę w angielszczyżnie naukowo-technicznej. Student potrafi w zadawalającym stopniu porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku angielskim. | |
4,5 | Student potrafi przetłumaczyć na język polski wybraną poblikację naukową. Student zna podstawową terminologię dotyczącą związów chemicznych, reakcji, aparatury chemicznej i procesów. | |
5,0 | Student potrafi przetłumaczyć na język polski patent, publikację naukową dotyczacą wybranego procesu chemicznego i porozumieć się w środowisku zawodowym w języku angielskim | |
TCH_1A_A08a_U02 Student potrafi przygotować w języku angielskim opracowanie problemów z zakresu technologii chemicznej, potrafi opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonej specjalności. | 2,0 | Student nie zna podstawowego słownictwa z języka angielskiego i nie posiada podstawowych wiadomości z gramatyki języka angielskiego. Student nie potrafi przygotować w języku polskim zagadnienia z zakresu technologii chemicznej. |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób słownictwa stosowanego w literaturze patentowej. Student zna w stopniu podstawowym zasady gramatyki jezyka angielskiego. Student potrafi przygotować w języku polskim opracowanie problemów z zakresu technologii chemicznej na bazie literatury patentowej. | |
3,5 | Student zna typowe zwroty występujące w publikacji naukowej. Student potrafi przygotować w języku polskim podstawowe zagadnienia z zakresu aparatury chemicznej na bazie literatury patentowej. | |
4,0 | Student potrafi przygotować w języku polskim opracowanie problemów z zakresu ukończonej specjalności dotyczące wybranego procesu chemicznego na bazie literatury patentowej w języku angielskim. | |
4,5 | Student potrafi opracować w języku polskim wybrane zagadnienie z zakresu technologii chemicznej na bazie literatury patentowej i publikacji naukowych w języku angielskim. | |
5,0 | Student potrafi opracować w języku polskim wybrane zagadnienie z zakresu aparatury chemicznej lub procesu chemicznego na bazie poblikacji naukowych i literatury patentowej. | |
TCH_1A_A08a_U03 Student ma umiejętność posługiwania się słownictwem w języku angielskim z zakresu ukończonego kierunku. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności posługiwania się podstawowym słownictwem z zakresu ukończonej specjalności. |
3,0 | Student opanował podstawowe słownictwo stosowane w formułowaniu praw naukowych i definicji z zakresu wybranej specjalności. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się słownictwem występującym w literaturze patentowej z zakresu wybranej specjalności. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowym słownictwem występującym w publikacji naukowej z zakresu ukończonej specjalności. Student posiada podstawe wiadomości z zakresu gramatyki w angielszczyźnie naukowo-chemicznej. | |
4,5 | Student posiada umiejętność posługiwania się słownictwem dotyczącym nazw wybranych związków chemicznych, aparatury chemicznej, wybranych procesów technologicznych z zakresu ukończonej specjalności. | |
5,0 | Student posługuje się słownictwem występującym w publikacji naukowej i literaturze patentowej z zakresu ukończonej specjalności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A08a_K01 Student potrafi w interesujący sposób przygotować i przedstawić prezentację na zadany temat, posługując się właściwymi zwrotami naukowo-technicznymi w języku angielskim. | 2,0 | Student nie przygotował prezentacji w języku angielkim na zadany temat. |
3,0 | Student przygotował i wygłosił prezentację w języku angielskim na zadany temat, przy czym wygłoszenie prezentacji polegało na odczytaniu treści zawartych na slajdach, a słownictwo użyte do przygotowania prezentacji było podstawowe. W treści prezentacji stwerdzono błędy. | |
3,5 | Student przygotował i wygłosił prezentację w języku angielskim na zadany temat, przy czym przy wygłoszaniu prezentacji student posiłkował się treściami zawartymi na slajdach, a słownictwo użyte do przygotowania prezentacji było podstawowe. | |
4,0 | Student przygotował i wygłosił prezentację w języku angielskim na zadany temat, posiłkując się samodzielnie przygotowanymi notatkami. Wszystkie zaprezentowane w prezentacji terminy zostały zapisane poprawnie. | |
4,5 | Student przygotował i wygłosił prezentację w języku angielskim na zadany temat, bez posiłkowania się notatkami lub infromacjami zawartymi na slajdach. Wszystkie zaprezentowane w prezentacji terminy zostały zapisane poprawnie. | |
5,0 | Student przygotował i w sposób interesujący wygłosił prezentację w języku angielskim na zadany temat, bez posiłkowania się notatkami lub infromacjami zawartymi na slajdach. Wszystkie zaprezentowane w prezentacji terminy zostały zapisane poprawnie. Student przygotował dodatkowe zadanie sprawdzające poziom zapamiętanych informacji. |
Literatura podstawowa
- Bazyli Semeniuk, Grażyna Maludzińska, Paweł Kulesza, Słownik chemiczny angielsko-polski, WNT, Warszawa, 2000, trzecie zmienione i uzupełnione, Również późniejsze wydania
- Bazyli Semeniuk, Grażyna Maludzińska, Słownik chemiczny polsko-angielski, WNT, Warszawa, 2003, drugie zmienione i uzupełnione, Również późniejsze wydania
Literatura dodatkowa
- P. Domański, English in Science and Technology, WNT, Warszawa, 1996, drugie rozszerzone