Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami ochrony środowiska, w szczególności z tematyką dotyczącą emisji zanieczyszczeń do atmosfery, wód i gleby, oddziaływaniem na środowisko i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Podstawowe pojęcia i akty prawne. | 4 |
T-W-2 | Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich oddziaływanie na środowisko. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Wybrane metody oceny emisji zanieczyszczeń i modelowania ich rozprzestrzeniania. | 6 |
T-W-3 | Źródła, rodzaje i rozpraszanie zanieczyszczeń w wodzie. Skutki środowiskowe związanie z zanieczyszczeniem wód. Źródła, rodzaje i losy zanieczyszczeń w glebie oraz ich oddziaływanie. | 4 |
T-W-4 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład o charakterze informacyjnym połączony z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_W01 Student zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, potrafi wymienić rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, wskazać ich źródła i oddziaływanie na środowisko, scharakteryzować czynniki determinujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, zdefiniować wybrane zjawiska i pojęcia związane z rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń w powietrzu i jego modelowaniem. | TCH_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_U01 Student potrafi ocenić wpływ emisji pochodzących z różnych procesów przemysłowych na środowisko i zaproponować sposoby ich ograniczania, rozróżnić zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, posługiwać się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń. | TCH_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_K01 Student ma świadomość zagrożeń środowiskowych związanych z procesami przemysłowymi, jest otwarty na poszerzanie swojej wiedzy w tym zakresie i wykazuje postawę dbałości o środowisko naturalne. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_W01 Student zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, potrafi wymienić rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, wskazać ich źródła i oddziaływanie na środowisko, scharakteryzować czynniki determinujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, zdefiniować wybrane zjawiska i pojęcia związane z rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń w powietrzu i jego modelowaniem. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia większość głównych zanieczyszczeń środowiska, definiuje i opisuje w podstawowym stopniu wybrane pojęcia związane z emisją zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianiem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_U01 Student potrafi ocenić wpływ emisji pochodzących z różnych procesów przemysłowych na środowisko i zaproponować sposoby ich ograniczania, rozróżnić zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, posługiwać się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ocenia wpływ emisji głównych zanieczyszczeń przemysłowych na środowisko i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z emisją i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_K01 Student ma świadomość zagrożeń środowiskowych związanych z procesami przemysłowymi, jest otwarty na poszerzanie swojej wiedzy w tym zakresie i wykazuje postawę dbałości o środowisko naturalne. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył podstawowe kompetencje związane z oceną zagrożeń środowiskowych i wykazuje zainteresowanie tematyką ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2018, pierwsze
- Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2017, drugie
- Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
- Wielgosiński G., Zarzycki R., Technologie i procesy ochrony powietrza, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2018, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, t. 1-2