Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Korozja materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Korozja materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej5
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej5
T-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi5
15
wykłady
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów3
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa3
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory2
T-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna2
T-W-5Metody ochrony przed korozją2
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji12
A-L-3Opracowanie sprawozdania9
A-L-4Konsultacje2
38
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Czytanie literatury12
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_W01
Student wymienia rodzaje korozji i opisuje ich mechanizm, wymienia metody ochrony przezd korozją oraz metody badań korozyjnych
TCH_1A_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_U01
Student potrafi określi zagrożenia korozyjne związane z zastosowaniem danego materiału w danym środowisku
TCH_1A_U06C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_K01
Student jest świadomy ciągłego postępu techniki z zakresie wykorzystania materiałów w określonych środowiskach i ich ochrony korozyjnej
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_W01
Student wymienia rodzaje korozji i opisuje ich mechanizm, wymienia metody ochrony przezd korozją oraz metody badań korozyjnych
2,0
3,0Uzyskanie z zaliczenia pisemnego wyniku w zakresie [55%, 60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_U01
Student potrafi określi zagrożenia korozyjne związane z zastosowaniem danego materiału w danym środowisku
2,0
3,0Student potrafi wskazać jeden rodzaj materiału trwałego w określonym środowisku korozyjnym, zastosować jeden rodzaj zabezpieczenia antykorozyjnego i jedną metodę badań korozyjnych w danym środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_K01
Student jest świadomy ciągłego postępu techniki z zakresie wykorzystania materiałów w określonych środowiskach i ich ochrony korozyjnej
2,0
3,0Student wykazuje otwartość na pogłebianie swojej wiedzy i umiejetności co najmniej w jednym z obszarów związanych z korozją metariałów i ich zabezpieczeniem antykorozyjnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wranglen G., Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
  2. Uhlig H.H., Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Shreira L.L., Korozja, WNT, Warszawa, 1966
  2. Błaszkiewicz J., Kamiński M., POdstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej5
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej5
T-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów3
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa3
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory2
T-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna2
T-W-5Metody ochrony przed korozją2
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji12
A-L-3Opracowanie sprawozdania9
A-L-4Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Czytanie literatury12
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04b_W01Student wymienia rodzaje korozji i opisuje ich mechanizm, wymienia metody ochrony przezd korozją oraz metody badań korozyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W08Absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z rodzajem właściwościami i doborem materiałów pozwalających na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna
T-W-5Metody ochrony przed korozją
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie z zaliczenia pisemnego wyniku w zakresie [55%, 60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04b_U01Student potrafi określi zagrożenia korozyjne związane z zastosowaniem danego materiału w danym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej
T-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna
T-W-5Metody ochrony przed korozją
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać jeden rodzaj materiału trwałego w określonym środowisku korozyjnym, zastosować jeden rodzaj zabezpieczenia antykorozyjnego i jedną metodę badań korozyjnych w danym środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04b_K01Student jest świadomy ciągłego postępu techniki z zakresie wykorzystania materiałów w określonych środowiskach i ich ochrony korozyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
TCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej
T-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna
T-W-5Metody ochrony przed korozją
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje otwartość na pogłebianie swojej wiedzy i umiejetności co najmniej w jednym z obszarów związanych z korozją metariałów i ich zabezpieczeniem antykorozyjnym
3,5
4,0
4,5
5,0