Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe modelowanie struktur anatomicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe modelowanie struktur anatomicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami i sposobami wykorzystania oprogramowania komputerowego klasy CAD i oprogramowania do komputerowej symulacji zjawisk fizycznych do opisu geometrii, modelowania morfologii i cech funkcjonalnych struktur anatomicznych organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie wybranych struktur anatomicznych z wykorzystaniem oprogramowania Fusion 360 | 15 |
T-L-2 | Modelowanie cyfrowe geometrii i morfologii struktur anatomicznych z wykorzystaniem wyników skanowania 3d i obrazów z systemów obrazowej diagnostyki medycznej | 10 |
T-L-3 | Praktyczne wykorzystanie modeli kompartmentowych w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu medycyny (np. modelowanie hemodializy) | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technik cyfrowego modelowania trójwymiarowego | 1 |
T-W-2 | Zastosowanie uniwersalnego oprogramowania komputerowego do generowania cyfrowych modeli struktur anatomicznych (na przykładzie Fusion 360) | 3 |
T-W-3 | Odtwarzanie w modelu cyfrowym geometrii i morfologii struktur anatomicznych na podstawie wyników skanowania 3d i obrazów z systemów obrazowej diagnostyki medycznej. | 3 |
T-W-4 | Symulacja naprężeń i odkształceń w cyfrowych modelach struktur anatomicznych przy wykorzystaniu metody elementów skończonych | 3 |
T-W-5 | Modele kompartmentowe (wprowadzenie, przykłady modeli kompartmentowych, symulacje numeryczne modeli kompartmentowych, zastosowanie modeli kompartmentowych w medycynie np. w modelowanie hemodializy). | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdań z zajeć | 25 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Konsultacje indywidualne | 1 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B22-1_W01 Proponuje sposoby opisu technikami 3D-CAD morfologii struktur anatomicznych; dobiera sposoby komputerowego modelowania właściwości w oparciu o istniejące opiisy 3D-CAD | IwM_1A_W05, IwM_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B22-1_U01 Tworzy modele 3D CAD prostych striktur anatomicznych oraz modeluje naprężenia i odkształcenia tych struktur z wykorzystaniem MES(FEM) | IwM_1A_U01, IwM_1A_U02, IwM_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B22-1_W01 Proponuje sposoby opisu technikami 3D-CAD morfologii struktur anatomicznych; dobiera sposoby komputerowego modelowania właściwości w oparciu o istniejące opiisy 3D-CAD | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera techniki 3D CAD do stworzenia opisu wybranej struktury anatomicznej i okreśła warunki brzegowe do modelowania naprężeń i odkształceń tej struktury z użyciem MES (FEM) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B22-1_U01 Tworzy modele 3D CAD prostych striktur anatomicznych oraz modeluje naprężenia i odkształcenia tych struktur z wykorzystaniem MES(FEM) | 2,0 | |
3,0 | Student opracowuje opisy 3D-CAD prostych struktur anatomicznychz wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaskulski A., Autodesk Inventor Professional 2021 PL / 2021+ / Fusion 360. Metodyka projektowania, HELION, Warszawa, 2020
- Tadeusiewicz R., Inżynieria Biomedyczna, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne AGH, 2008, Kraków