Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Zjawiska transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zjawiska transportowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii, matematyki i chemii z poziomu liceum |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z naturą zjawisk transportu masy i ciepła w aparaturze oraz w układach naturalnych |
C-2 | Przedstawienie możliwości metod obliczeniowych do opisu transportu masy i ciepła |
C-3 | Praktyczna demonstracja przebiegu wymiany masy i ciepła oraz zjawisk transportowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans masowy – prawo zachowania masy | 2 |
T-A-2 | Bilans cieplny – prawo zachowania energii | 2 |
T-A-3 | Przepływ płynów | 2 |
T-A-4 | Transport masy w ośrodkach porowatych | 2 |
T-A-5 | Wymiana masy i ciepła | 3 |
T-A-6 | Zastosowanie modeli kompartmentowych | 3 |
T-A-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Mechanizmy wymiany ciepła | 5 |
T-L-2 | Wyznaczanie ciepła parowania i ciepła topnienia | 5 |
T-L-3 | Analiza transportu substancji niskocząsteczkowych przez błonę komórkową | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawa ruchu ośrodków ciągłych | 2 |
T-W-2 | Bilanse masy, pędu i energii | 2 |
T-W-3 | Ruch masy w układach ożywionych | 1 |
T-W-4 | Dyfuzyjny transport masy | 2 |
T-W-5 | Transport masy w ośrodkach porowatych | 2 |
T-W-6 | Zjawiska transportu masy z uwzględnieniem interakcji biochemicznych | 1 |
T-W-7 | Transport w organach i organizmie | 2 |
T-W-8 | Modele kompartmentowe | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przyswojenie tematyki wykładów, praca z literaturą | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Zapoznanie się z tematyką laboratorium | 9 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | laboratoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test wyboru |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania opisowe i zadania obliczeniowe |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian wejściowy z tematu laboratorium oraz sprawozdanie z wykonanych badań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C05_W01 Absolwent definiuje w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych | IwM_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C05_U01 Absolwent wykorzystuje poznany aparat matematyczny oraz poznane zasady i metody chemii do analizy danych doświadczalnych oraz opisu zjawisk transportowych | IwM_1A_U02, IwM_1A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C05_K01 Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgnać opini expertów | IwM_1A_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C05_W01 Absolwent definiuje w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy i zasady transportu masy i energii i opis zjawisk transportowych. W realizowanych formach zaliczeń uzyskal przynajmniej 50% punktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C05_U01 Absolwent wykorzystuje poznany aparat matematyczny oraz poznane zasady i metody chemii do analizy danych doświadczalnych oraz opisu zjawisk transportowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrawfi przedstawić podstawy zjawisk transportowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C05_K01 Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgnać opini expertów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę z przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Bielawski, Podstawowe modele komparmentowe farmakokinetyki, Instytut Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej, Warszawa, 1982
- Jadwiga Skupińska, Podstawy bilansowania procesów technologicznych, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11758, Repozytorium, 2011, Wydanie z otwartym dostępem
- Zbigniew Jan Grzywna, Dyfuzyjny transport masy w membranach heterogenicznych regularnych, Dział Wydawnictw Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1984
Literatura dodatkowa
- Grigorij Abramowicz Aksielrud, Mark Awramowicz Altszuler, Ruch masy w ciałach porowatych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1987
- red. Max Bender, Interfacial phenomena in biological systems, Marcel Dekker, New York, 1991