Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane metody w analityce medycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane metody w analityce medycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analitycznych obejmującymi m.in. prawidłowe pobieranie i przygotowanie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie. |
C-2 | Nauczenie prawidłowego podejścia do problemów analitycznych oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium analitycznym |
C-3 | Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej, możliwości zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analityce oraz umiejętności precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod, przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady BHP, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety. | 2 |
T-L-2 | Alkacymetria i alkalimetria. Sporządzanie roztworów mianowanych. Oznaczanie zawartości substancji aktywnych w niesteroidowych lekach przeciwbólowych (ibuprofen, aspiryna) | 6 |
T-L-3 | Alkalimetryczne i konduktometryczne oznaczanie zawartości kwasu chlorowodorowego o stężeniach zbliżonych do stężeń soków żołądkowych. | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii | 1 |
T-L-5 | Oznaczanie chlorków w soli fizjologicznej | 1 |
T-L-6 | Redoksometryczne oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego (witaminy C) i składników aktywnych w preparatach dezynfekcyjnych | 8 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii | 1 |
T-L-8 | Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia w wapnie musującym. Kompleksometryczne oznaczanie siarczanów w substancjach bioaktywnych (neomycyna). | 8 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemia analityczna a analityka medyczna. Klasyfikacja metod analitycznych (analiza jakościowa, ilościowa, metody klasyczne a metody instrumentalnej) . Rodzaje próbek i sposoby ich pobierania. Właściwy dobór metody analitycznej. Metody absolutne a metody względne. Rodzaje błędów i ich ocena. | 5 |
T-W-2 | Miareczkowe metody analizy ilościowej w badaniach środków leczniczych i płynów ustrojowych. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki. Alkacymetryczne metody analizy. | 1 |
T-W-3 | Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Zastosowanie EDTA jako podstawowego kompleksonu w oznaczaniu substancji czynnych. | 1 |
T-W-4 | Analiza redoksometryczna i strąceniowa. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks. Zastosowanie redoksometrii w analityce (oznaczanie zawartości witaminy C, oznaczanie aktywnych składników preparatów do dezynfekcji). | 2 |
T-W-5 | Metody instrumentalne w analityce medycznej. Znaczenie metod instrumentalnych w analityce. Metody spektroskopowe stosowane w analityce ze szczególnym uwzględnieniem badań toksykologicznych (zatrucia metalami, lekami, środkami psychoaktywny). | 3 |
T-W-6 | Metody chromatograficzne w analityce medycznej-znaczenie i zastosowanie. Podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
T-W-7 | Metody elektroanalityczne w analityce ze szczególnym uwzględnieniem potencjometrii (elektrody enzymatyczne). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów i opracowanie wyników | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-3 | Egzamin pisemny | 1 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie literatury | 10 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (wykład) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z dokładności wykonania oznaczeń (laboratorium) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdań (laboratorium) |
S-4 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C03_W01 Definiuje metody analityczne (analiza jakościowa i ilościowa), sposoby przygotowania próbek i właściwy dobór metody analitycznej, określa źródła potencjalnych błędów i możliwość ich eliminacji lub minimalizowania | IwM_1A_W02, IwM_1A_W03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C03_U01 Dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonania oznaczenia analitycznego, obliczeń i interpretacji otrzymanych wyników | IwM_1A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C03_W01 Definiuje metody analityczne (analiza jakościowa i ilościowa), sposoby przygotowania próbek i właściwy dobór metody analitycznej, określa źródła potencjalnych błędów i możliwość ich eliminacji lub minimalizowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie zaproponować dobór właściwej metody analitycznej, sposobu przygotowania próbki, możliwości i ograniczeń danej metody analitycznej oraz błędów które można popełnić w trakcie jej wykorzystania a także drogi ich eliminacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C03_U01 Dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonania oznaczenia analitycznego, obliczeń i interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu potrafi poprawnie wykonać analizę, przedstawić wyniki oznaczenia i przygotować sprawozdanie oraz zdefiniować możliwe błędy oznaczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2012
- A. Cygański, Metody spektroskopowe w analizie chemicznej, WNT, Warszawa, 2014
- W.Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2010
- Z. Brzózka, Miniaturyzacja w analityce chemicznej, PWN, Warszawa, 2005
- A. Cygański, Metody elektroanalityczne, WNT, Warszwa, 1995