Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Wstęp do inżynierii materiałowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wstęp do inżynierii materiałowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wprowadzenie do fizyki |
W-2 | Wprowadzenie do chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólną klasyfikacją i właściwościami materiałów stosowanych w technice |
C-2 | Przedstawienie zależności właściwości materiałów od ich budowy chemicznej i strukturalnej |
C-3 | Prezentacja wpływu procesów technologicznych wytwarzania i przetwarzania materiałów na ich strukturę |
C-4 | Omówienie zasad konstruowania i doboru materiałów do różnych zastosowań, w szczególności medycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały we współczesnej technice i medycynie – klasyfikacja, typologia i obszary zastosowań | 2 |
T-W-2 | Makroskopowe właściwości fizyczne materiałów a budowa materii; sieci krystaliczne i ich defekty, materiały amorficzne; izotropia i anizotropia właściwości materiałów | 3 |
T-W-3 | Przemiany fazowe substancji | 2 |
T-W-4 | Metale oraz stopy metali - najważniejsze rodzaje, struktura i właściwości, stopy specjalne i o wysokiej czystości | 3 |
T-W-5 | Materiały ceramiczne: ceramika konwencjonalna i ceramiki specjalne | 2 |
T-W-6 | Materiały polimerowe w tym bioinertne, biozgodne i biodegradowalne; klasyfikacja, właściwości fizykochemiczne | 5 |
T-W-7 | Materiały kompozytowe: rodzaje i podział materiałów kompozytowych; rodzaje osnów, rodzaje wzmocnień, biokompozyty | 4 |
T-W-8 | Wzmocnione kompozyty z osnową ceramiczną, w tym do zastosowań biomedycznych | 2 |
T-W-9 | Wzmocnione kompozyty metali i stopów w tym do celów konstruowania implantów | 2 |
T-W-10 | Wzmocnione kompozyty polimerowe, zwłaszcza stosowane w produkcji wyrobów medycznych | 2 |
T-W-11 | Przegląd i historia zastosowania materiałów inżynierskich i specjalnych w technice medycznej – „case studies” | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje indywidualne | 1 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B12_W01 Wymienia i charakteryzuje materiały wykorzystywane w technice, w szczególności do celów medycznych | IwM_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
IwM_1A_B12_W02 Tłumaczy zależności pomiędzy procesem wytwarzania lub przetwarzania a strukturą materiałów | IwM_1A_W03 | — | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B12_U01 Dobiera materiały do zastosowań medycznych z uwzględnieniem właściwości i wymagań | IwM_1A_U07, IwM_1A_U13 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B12_K01 Krytycznie korzysta z własnej wiedzy i umiejętności oraz odnajduje wskazówki do rozwiązania promlemó w źródłach zewnętrznych | IwM_1A_K01, IwM_1A_K02 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B12_W01 Wymienia i charakteryzuje materiały wykorzystywane w technice, w szczególności do celów medycznych | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia klasy materiałów i wylicza przykadowe materiały należące do tych klas oraz wskazuje ich możliwe zastosowania w technice medycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IwM_1A_B12_W02 Tłumaczy zależności pomiędzy procesem wytwarzania lub przetwarzania a strukturą materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje struktury materiałów i identyfikuje wpływ porcesu wytwarzania na te struktury. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B12_U01 Dobiera materiały do zastosowań medycznych z uwzględnieniem właściwości i wymagań | 2,0 | |
3,0 | Student dopbiera materiały do wskazanych zastosowań w technice medycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B12_K01 Krytycznie korzysta z własnej wiedzy i umiejętności oraz odnajduje wskazówki do rozwiązania promlemó w źródłach zewnętrznych | 2,0 | |
3,0 | Student nabył świadmość konieczności konfrontowania samodzielenie opracowanych rozwiązań z analogicznymi opisanymi w literaturze lub pozyskania opinii eksperta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 1.Ashby M., Shercliff H., Cebon D, Inżynieria materiałowa, Galaktyka, 2011
- Ashby M., Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim, WNT, Warszawa, 1995
- Przybyłowicz K., Przybyłowicz J., Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Marciniak J., Biomateriały w chirurgii kostnej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Szymański A., Biomineralizacja i biomateriały, PWN, Warszawa, 1991
- Święcki Z., Bioceramika dla ortopedii, Wyd. IPPT PAN, Warszawa, 1993
- Combe E.C., Wstęp do materiałoznawstwa stomatologicznego, SANMEDICA, Warszawa, 1997