Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Stępień <Zofia.Stepien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.30
30
wykłady
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, punkty przegięcia, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.10
T-W-2Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.4
T-W-3Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez podstawianie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych i innych rodzajów funkcji.6
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.7
T-W-5Elementy logiki matematycznej2
T-W-6Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań, przygotowanie do sprawdzianów.28
A-A-3konsultacje4
62
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów oraz wkazanej literatury.15
A-W-3przygotownie do zaliczenia17
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające zajęcia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B01_W01
zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
IwM_1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B01_U01
stosuje poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów
IwM_1A_U02C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B01_K01
ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
IwM_1A_K01, IwM_1A_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B01_W01
zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
2,0
3,0wynik egzaminu w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B01_U01
stosuje poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów
2,0
3,0wynik ze sprawdzianów w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B01_K01
ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0samodzielna i uczciwa praca na sprawdzianach i ezgaminie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Żakowski, G. Decewicz, Matematyka cz.I, WNT, Warszawa
  2. W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz. II, WNT, Warszawa
  3. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz. I, cz II, PWN, Warszawa
  4. T.Trajdos, Matematyka cz III, WNT, Warszawa
  5. L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk, Matematyka: podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych. T.1, T.2, PWN, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. D.A. McQuarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, PWN, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, punkty przegięcia, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.10
T-W-2Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.4
T-W-3Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez podstawianie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych i innych rodzajów funkcji.6
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.7
T-W-5Elementy logiki matematycznej2
T-W-6Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań, przygotowanie do sprawdzianów.28
A-A-3konsultacje4
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów oraz wkazanej literatury.15
A-W-3przygotownie do zaliczenia17
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B01_W01zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: elementów logiki, elementów algebry i algebry liniowej, statystyki matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, punkty przegięcia, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-W-3Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez podstawianie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych i innych rodzajów funkcji.
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
T-W-2Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.
T-W-5Elementy logiki matematycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik egzaminu w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B01_U01stosuje poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, punkty przegięcia, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-W-3Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez podstawianie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych i innych rodzajów funkcji.
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
T-W-2Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.
T-W-5Elementy logiki matematycznej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające zajęcia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik ze sprawdzianów w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B01_K01ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
IwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
Treści programoweT-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, punkty przegięcia, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-W-3Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez podstawianie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych i innych rodzajów funkcji.
T-W-4Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
T-W-2Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności.
T-W-5Elementy logiki matematycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające zajęcia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0samodzielna i uczciwa praca na sprawdzianach i ezgaminie
3,5
4,0
4,5
5,0