Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Naturalne biopolimery i ich zastosowanie w medycynie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Naturalne biopolimery i ich zastosowanie w medycynie | ||
Specjalność | Inżynieria polimerów i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii i technologii polimerów oraz podstaw nauki o biomateriałach polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów polimerowych pochodzenia naturalnego |
C-2 | przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biopolimerów i ich zastosowań w medycynie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości biopolimerów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła, właściwości, modyfikacje i przetwórstwo naturalnych polimerów | 6 |
T-W-2 | Grupy polimerów naturalnych w zastosowaniu biomedycznym- tkanka kostna: polisacharydy, skrobia | 6 |
T-W-3 | Kolagen, elastyna i ich wykorzystanie w rekonstrukcji tkanek miękkich | 5 |
T-W-4 | Poliestry bakteryjne | 4 |
T-W-5 | Kauczuk naturalny | 6 |
T-W-6 | Metody sterylizacji biopolimerów | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział z zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 11 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Analiza wybranej literatury | 11 |
A-W-5 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła, pytania w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-09a_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biopolimerami i ich zastosowaniem | IMiN_2A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-09a_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biopolimerami i ich zastosowaniem | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie biopolimerów i zastosowania biomateriałów polimerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. L. Reis et al, Natural-based polymers for biomedical application, Woodhead, Cambrige, 2008
- B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Academic Press (Elsevier), 2017, 3, https://www.sciencedirect.com/book/9780123746269/biomaterials-science
- Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach. Tom 2, PWN, Warszawa, 2017, https://libra.ibuk.pl/book/172296
Literatura dodatkowa
- Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000