Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa

Sylabus przedmiotu Studium przypadku w inżynierii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Studium przypadku w inżynierii chemicznej
Specjalność Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl>, Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,20,50zaliczenie
wykładyW2 45 1,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozwiązaniami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach przemysłu petrochemicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie i analiza modelu związanego z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.10
T-A-2Obliczenia związane z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.20
30
wykłady
T-W-1Analiza wybranych zagadnień związanych z instalacjami przemysłu petrochemicznego.30
T-W-2Zajęcia prowadzone przez specjalistów z GA Police S.A. i PDH S.A.15
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i studiowanie literatury.1
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie); Metody problemowe (wykład problemowy);
M-2Metody aktywizujące (metoda przypadków; seminarium; dyskusja dydaktyczna); Metody programowane (z użyciem komputera); Metody praktyczne (pokaz; ćwiczenie przedmiotowe; symulacja);

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-07_W01
Student ma szczegółową wiedzę związaną z instalacjami i systemami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach petrochemicznych.
ICHP_2A_W06C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-07_U01
Student potrafi ocenić przydatność rozwiązań technicznych stosowanych w instalacjach petrochemicznych.
ICHP_2A_U12C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2
ICHP_2A_C10-07_U02
Student potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne w zakresie inżynierii chemicznej stosowane w instalacjach petrochemicznych.
ICHP_2A_U16C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-07_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego w zakresie rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej i petrochemicznej.
ICHP_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-07_W01
Student ma szczegółową wiedzę związaną z instalacjami i systemami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach petrochemicznych.
2,0
3,0Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe systemy technologiczne funkcjonujące w instalacjach przemysłu petrochemicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-07_U01
Student potrafi ocenić przydatność rozwiązań technicznych stosowanych w instalacjach petrochemicznych.
2,0
3,0Student potrafi ocenić w stopniu podstawowym przydatność rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C10-07_U02
Student potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne w zakresie inżynierii chemicznej stosowane w instalacjach petrochemicznych.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej i petrochemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-07_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego w zakresie rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej i petrochemicznej.
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych w obszarze inżynierii chemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Synowiec, Jerzy, Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej, 1974
  2. Krzysztof Schmidt-Szałowski, Krzysztof Krawczyk, Jan Petryk, Jan Sentek, Obliczenia technologiczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Agarwal, Shikha, Engineering chemistry : fundamental and applications, Cambridge University Press, 2016
  2. Arkadiusz Moskal, Anna Jackiewicz- Zagórska, Agata Penconek, Podstawy inżynierii chemicznej i procesowej : zadania z elementami teorii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2016
  3. Jerzy Pikoń, Atlas konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1981
  4. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2019 PL, Helion, Gliwice, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie i analiza modelu związanego z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.10
T-A-2Obliczenia związane z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wybranych zagadnień związanych z instalacjami przemysłu petrochemicznego.30
T-W-2Zajęcia prowadzone przez specjalistów z GA Police S.A. i PDH S.A.15
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i studiowanie literatury.1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-07_W01Student ma szczegółową wiedzę związaną z instalacjami i systemami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach petrochemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwiązaniami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach przemysłu petrochemicznego.
Treści programoweT-W-2Zajęcia prowadzone przez specjalistów z GA Police S.A. i PDH S.A.
T-W-1Analiza wybranych zagadnień związanych z instalacjami przemysłu petrochemicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda przypadków; seminarium; dyskusja dydaktyczna); Metody programowane (z użyciem komputera); Metody praktyczne (pokaz; ćwiczenie przedmiotowe; symulacja);
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie); Metody problemowe (wykład problemowy);
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe systemy technologiczne funkcjonujące w instalacjach przemysłu petrochemicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-07_U01Student potrafi ocenić przydatność rozwiązań technicznych stosowanych w instalacjach petrochemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwiązaniami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach przemysłu petrochemicznego.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie i analiza modelu związanego z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.
T-A-2Obliczenia związane z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda przypadków; seminarium; dyskusja dydaktyczna); Metody programowane (z użyciem komputera); Metody praktyczne (pokaz; ćwiczenie przedmiotowe; symulacja);
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie); Metody problemowe (wykład problemowy);
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić w stopniu podstawowym przydatność rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-07_U02Student potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne w zakresie inżynierii chemicznej stosowane w instalacjach petrochemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwiązaniami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach przemysłu petrochemicznego.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie i analiza modelu związanego z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.
T-A-2Obliczenia związane z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda przypadków; seminarium; dyskusja dydaktyczna); Metody programowane (z użyciem komputera); Metody praktyczne (pokaz; ćwiczenie przedmiotowe; symulacja);
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie); Metody problemowe (wykład problemowy);
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej i petrochemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-07_K01Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego w zakresie rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych inżynierii chemicznej i petrochemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwiązaniami technologicznymi funkcjonującymi w instalacjach przemysłu petrochemicznego.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie i analiza modelu związanego z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.
T-A-2Obliczenia związane z wybranym przypadkiem fragmentu instalacji przemysłu petrochemicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda przypadków; seminarium; dyskusja dydaktyczna); Metody programowane (z użyciem komputera); Metody praktyczne (pokaz; ćwiczenie przedmiotowe; symulacja);
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie); Metody problemowe (wykład problemowy);
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie rozwiązań technologicznych stosowanych w procesach przemysłowych w obszarze inżynierii chemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0