Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Grochowalski <Jacek.Grochowalski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość praw i zasad fizyki. |
W-2 | Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Znajomość obsługi komputera i oprogramowania biurowego i graficznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych. |
C-2 | Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację przemysłowych urządzeń elektrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia elektrotechniki i elektroniki: pole elektryczne,magnetyczne, zasady i prawa w elektrotechnice. | 3 |
T-W-2 | Obwody prądu stałego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć. | 3 |
T-W-3 | Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: żródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego. | 4 |
T-W-4 | Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie | 3 |
T-W-5 | Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, biurze, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, właściwości, tabliczka znamionowa i zasady bezpiecznej eksploatacji. | 4 |
T-W-6 | Zasady elektroniki: elementy czynne, bierne, dyskretne, scalone małej, średniej i dużej skali integracji VLSI, budowa, właściwości, zastosowania. | 4 |
T-W-7 | Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory: budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania. | 4 |
T-W-8 | Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 27 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z pomocą literatury i informacji z internetu. | 36 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia zajęć wykorzystując wskazaną literaturę i dostarczone materiały dydaktyczne | 37 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle w tym również chemicznym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzanie rozumienia zagadnień elektrotechniki przez pytania z materiału poprzednich wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy pisemnej o tematyce rozszerzającej wiedzę przekazaną na wykładzie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C10_W01 Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych obwodów elektrycznych prądu stałego DC i przemiennego AC. Student rozumie zasadę działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę o bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową.Posiada wiedzę o pomiarach, przyrządach pomiarowych i prostych metodach pomiarowych. | ICHP_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C10_U01 Student umie przedstawić zależności między różnymi wielkościami w obwodach elektrycznych i elektronicznych. Wykona proste obliczenia dla obwodów DC i AC z różnymi elementami biernymi i czynnymi. Wykona obliczenia dla doboru przyrządu i zakresu do analizowanego obwodu i układu elektrycznego. Wykona podstawowe obliczenia na podstawie parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Umie bezpiecznie eksploatować przemysłowe urządzenia elektryczne. | ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U12, ICHP_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C10_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji. | ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C10_W01 Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych obwodów elektrycznych prądu stałego DC i przemiennego AC. Student rozumie zasadę działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę o bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową.Posiada wiedzę o pomiarach, przyrządach pomiarowych i prostych metodach pomiarowych. | 2,0 | Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego DC i AC. Student nie rozumie zasady działania prostego urządzenia elektrycznego. |
3,0 | Student rozumie działanie prostego obwodu, układu i urządzenia elektrycznego. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru. | |
3,5 | Student rozumie działanie prostego obwodu, układu i urządzenia elektrycznego prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. | |
4,0 | Student rozumie działanie obwodu, układu i urządzenia elektrycznego prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Potrafi dobrać przyrządy do wymaganego pomiaru. | |
4,5 | Student rozumie działanie rozbudowanych obwodów, układów i urządzeń elektrycznych prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o różnych przyrządach pomiarowych, metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Zna zasady doboru przyrządów do wymaganego pomiaru. | |
5,0 | Student rozumie działanie rozbudowanych obwodów, układów i urządzeń elektrycznych prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Ma wiedzę o obliczeniach w takich obwodach. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o różnych przyrządach pomiarowych, metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Zna zasady doboru przyrządów do wymaganego pomieru. Wykona obliczenia konieczne dla doboru zakresu przyrządu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C10_U01 Student umie przedstawić zależności między różnymi wielkościami w obwodach elektrycznych i elektronicznych. Wykona proste obliczenia dla obwodów DC i AC z różnymi elementami biernymi i czynnymi. Wykona obliczenia dla doboru przyrządu i zakresu do analizowanego obwodu i układu elektrycznego. Wykona podstawowe obliczenia na podstawie parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Umie bezpiecznie eksploatować przemysłowe urządzenia elektryczne. | 2,0 | Student nie rozumie działania obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. |
3,0 | Student rozumie działania prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego.Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Zna zasady BHP przy urządzeniach Elektrycznych. | |
3,5 | Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych. | |
4,0 | Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego.Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych. | |
4,5 | Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy, dobrać jego zakres. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia na podstawie tabliczki. Wykona dobór obliczeniowy elementów w prostym obwodzie. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych. | |
5,0 | Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy, dobrać obliczeniowo jego zakres. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Zna ich definicje. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia na podstawie tabliczki. Zna definicje wielkości przedstawionych na tabliczce. Wykona dobór obliczeniowy elementów w prostym obwodzie. Potrafi opisać system energetyczny. Potrafi narysować proste schematy elektryczne i elektroniczne. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C10_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji. | 2,0 | Student nie wykonuje poleceń, przeszkadza, narażając swoim zachowanie kolegów i koleżanki na nieregulaminowe postępowanie. Student zajmuje się innymi sprawami niż prowadzone zajęcia - rozmowa, internet, gry i zabawy, wykonywanie zadań domowych. |
3,0 | Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie zajęciami wykonując notatki. | |
3,5 | Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział odpowiadając na pytania wykładowcy. | |
4,0 | Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki. | |
4,5 | Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał pozytywnie dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki związanej z przedmiotem w zespole 2 osobowym. | |
5,0 | Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał pozytywnie, w zespole 2 osobowym dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki związanej z przedmiotem. Potrafił skoordynować wspólną pracę. Poziom wykonanej pracy jest zgodny z wymaganiami przepisów, norm i zasad do których grupa dotarła samodzielnie - drogą samokształcenia. |
Literatura podstawowa
- Komor Zygmunt, Elektrotechnika i Elektronika dla Studentów Wydziału Chemicznego, PW, Warszawa, 2011
- Praca zbiorowa, Elektrotechnika i Elektronika dla Nieelektryków, WNT, Warszawa, 2009
- Grochowalski Jacek, Materiały Dydaktyczne z Elektrotechniki i Elektroniki dla Wydziału Chemii - CDROM., Materiały w formacie elektronicznym, Szczecin, 2011
Literatura dodatkowa
- Szczurko J., Podstawy Elektrotechniki - prąd stały, WAT, Warszawa, 2010
- Daszuta Z., Proste Zadania z Elektrotechniki i Elektroniki dla Studentów Kierunków Nieelektrycznych, PB, BIałystok, 2009