Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)

Sylabus przedmiotu Chemical Engineering Thermodynamics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemical Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemical Engineering Thermodynamics
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of mathematics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To acquaint students with the basic concepts of process thermodynamics.
C-2Developing the ability to solve tasks in the field of process thermodynamics.
C-3The formation of an open attitude to the joint search for solutions to problems in the field of process thermodynamics.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Calculation of thermodynamic properties of fluids. Analysis of flow processes. Energy, exergy and entropy balances of processes. Calculation of phase equilibria. Analysis of thermodynamic cycles and processes.28
T-A-2Written test2
30
laboratoria
T-L-1Parameters of moist air. Heat of solids combustion. Gas-solid equilibirum. Isosteric heat of adsorption. Crystallization equilibrium.28
T-L-2Written tests2
30
wykłady
T-W-1The first law of thermodynamics, entropy and the second law of thermodynamics, equations of state and intermolecular forces, thermodynamic properties of fluids, thermodynamic analysis of flow processes, exergy, thermodynamic cycles, solution thermodynamics, phase equilibria, chemical reaction equilibria, thermodynamic analysis of processes.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in classes30
A-A-2Self-study of the literature8
A-A-3Repetition of the classes content to the test10
A-A-4Consultations2
50
laboratoria
A-L-1Participation in laboratories30
A-L-2Self-study of the literature10
A-L-3Preparation of reports8
A-L-4Consultations2
50
wykłady
A-W-1Participation in lectures30
A-W-2Written exam2
A-W-3Repetition of the lecture content to the exam21
A-W-4Self-study of the literature20
A-W-5Consultations2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture
M-2Classes
M-3Laboratories

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Lecture - written exam
S-2Ocena formująca: Classes - written test
S-3Ocena formująca: Laboratories - written reports
S-4Ocena podsumowująca: Laboratories - written tests

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C10_W02
Student demonstrates knowledge of chemical and process thermodynamics
ChEn_1A_W10, ChEn_1A_W15C-1T-A-1, T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C10_U01
Student can solve problems associated with thermodynamic systems.
ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U10, ChEn_1A_U16C-2T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C10_K01
Student understands the need for continuous training and development in the field of chemical and process thermodynamics.
ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05C-3T-L-1M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C10_W02
Student demonstrates knowledge of chemical and process thermodynamics
2,0
3,0Student demonstrates basic knowledge of chemical and process thermodynamics
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C10_U01
Student can solve problems associated with thermodynamic systems.
2,0
3,0Student can solve basic problems associated with thermodynamic systems.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C10_K01
Student understands the need for continuous training and development in the field of chemical and process thermodynamics.
2,0
3,0Student understands at the basic level the need for continuous training and development in the field of chemical and process thermodynamics.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M.D. Koretsky, Engineering and Chemical Thermodynamics, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2004
  2. H.S. Fogler, Elements of chemical reaction engineering, Prentice Hall International Series in the Physical and Chemical Engineering Sciences, New Jersey, 2006, 4th ed.
  3. D. Kondepudi, Introduction to modern thermodynamics, John Wiley & Sons Inc., Chichester, UK, 2008

Literatura dodatkowa

  1. H.D.B. Jenkins, Chemical Thermodynamics at Glance, Blackwell Publishing Ltd, Oxford, 2008
  2. B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice Hall PTR, New Jersey, 1999
  3. B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice-Hall International, Boston, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Calculation of thermodynamic properties of fluids. Analysis of flow processes. Energy, exergy and entropy balances of processes. Calculation of phase equilibria. Analysis of thermodynamic cycles and processes.28
T-A-2Written test2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Parameters of moist air. Heat of solids combustion. Gas-solid equilibirum. Isosteric heat of adsorption. Crystallization equilibrium.28
T-L-2Written tests2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The first law of thermodynamics, entropy and the second law of thermodynamics, equations of state and intermolecular forces, thermodynamic properties of fluids, thermodynamic analysis of flow processes, exergy, thermodynamic cycles, solution thermodynamics, phase equilibria, chemical reaction equilibria, thermodynamic analysis of processes.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in classes30
A-A-2Self-study of the literature8
A-A-3Repetition of the classes content to the test10
A-A-4Consultations2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in laboratories30
A-L-2Self-study of the literature10
A-L-3Preparation of reports8
A-L-4Consultations2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures30
A-W-2Written exam2
A-W-3Repetition of the lecture content to the exam21
A-W-4Self-study of the literature20
A-W-5Consultations2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C10_W02Student demonstrates knowledge of chemical and process thermodynamics
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_W10Has systematic, theory-based knowledge of the kinetics of physical and chemical transformation processes, thermodynamics and engineering of chemical reactors.
ChEn_1A_W15Knows basic methods, techniques, tools and materials used for solving simple engineering tasks within the scope of chemical engineering and technology.
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with the basic concepts of process thermodynamics.
Treści programoweT-A-1Calculation of thermodynamic properties of fluids. Analysis of flow processes. Energy, exergy and entropy balances of processes. Calculation of phase equilibria. Analysis of thermodynamic cycles and processes.
T-W-1The first law of thermodynamics, entropy and the second law of thermodynamics, equations of state and intermolecular forces, thermodynamic properties of fluids, thermodynamic analysis of flow processes, exergy, thermodynamic cycles, solution thermodynamics, phase equilibria, chemical reaction equilibria, thermodynamic analysis of processes.
T-L-1Parameters of moist air. Heat of solids combustion. Gas-solid equilibirum. Isosteric heat of adsorption. Crystallization equilibrium.
Metody nauczaniaM-1Lecture
M-2Classes
M-3Laboratories
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Classes - written test
S-3Ocena formująca: Laboratories - written reports
S-1Ocena podsumowująca: Lecture - written exam
S-4Ocena podsumowująca: Laboratories - written tests
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student demonstrates basic knowledge of chemical and process thermodynamics
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C10_U01Student can solve problems associated with thermodynamic systems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_U01Is able to obtain information from literature, data bases and other sources related to chemical engineering and technology as well as related areas; is able to integrate the obtained information, interpret it, draw proper conclusions and formulate opinions with their justification.
ChEn_1A_U03Is able to prepare, in English or another foreign language, a well-documented study of problems within the scope of chemical and process engineering; is able to develop documentation concerning the accomplishment of an engineering task.
ChEn_1A_U05Has the ability to learn, e.g. to raise professional competences.
ChEn_1A_U08Is able to plan and conduct process experiments, including measurements and computer simulations, as well as to interpret the obtained results and draw conclusions.
ChEn_1A_U10Based on general knowledge, is able to explain basic phenomena connected with significant processes in chemical engineering and technology.
ChEn_1A_U16Is able to assess the usefulness of routine methods and tools used for solving a simple engineering task of practical nature characteristic for chemical engineering and technology as well as select and use a proper performance method and tools.
Cel przedmiotuC-2Developing the ability to solve tasks in the field of process thermodynamics.
Treści programoweT-A-1Calculation of thermodynamic properties of fluids. Analysis of flow processes. Energy, exergy and entropy balances of processes. Calculation of phase equilibria. Analysis of thermodynamic cycles and processes.
T-L-1Parameters of moist air. Heat of solids combustion. Gas-solid equilibirum. Isosteric heat of adsorption. Crystallization equilibrium.
Metody nauczaniaM-2Classes
M-3Laboratories
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Classes - written test
S-3Ocena formująca: Laboratories - written reports
S-4Ocena podsumowująca: Laboratories - written tests
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student can solve basic problems associated with thermodynamic systems.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C10_K01Student understands the need for continuous training and development in the field of chemical and process thermodynamics.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_K01Understands the need of learning and raising professional and personal competences, motivating other colleagues.
ChEn_1A_K03Is able to cooperate and work in a group. Is able to perform the function of a team leader; is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned task.
ChEn_1A_K04Is able to determine the priorities used for performance of the tasks of his/her own or other team members in order to achieve the goal set.
ChEn_1A_K05Is able to manage his/her own professional development, taking decisions and solving problems, including interpersonal ones connected with job performance.
Cel przedmiotuC-3The formation of an open attitude to the joint search for solutions to problems in the field of process thermodynamics.
Treści programoweT-L-1Parameters of moist air. Heat of solids combustion. Gas-solid equilibirum. Isosteric heat of adsorption. Crystallization equilibrium.
Metody nauczaniaM-3Laboratories
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratories - written reports
S-4Ocena podsumowująca: Laboratories - written tests
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student understands at the basic level the need for continuous training and development in the field of chemical and process thermodynamics.
3,5
4,0
4,5
5,0