Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Introduction to Experimental Chemical Technology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Introduction to Experimental Chemical Technology | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | basics of chemistry |
W-2 | Advanced mathematics |
W-3 | basics of physics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Getting knowledge about analytical methods applied in Chemical Technology |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Reaction exhaust gases – MS analysis | 5 |
T-L-2 | Reactivation of catalyst for ammonia synthesis | 5 |
T-L-3 | Activation of heterogeneous catalyst based on cobalt compounds | 5 |
T-L-4 | XRD phase analysis catalysts | 5 |
T-L-5 | SEM analysis of catalysts | 5 |
T-L-6 | XRF analysis of catalysts | 5 |
T-L-7 | Deep oxidation methods in waste water treatment | 5 |
T-L-8 | GC and GC-MS methods as a methods for separation and analysis | 5 |
T-L-9 | FTIR analysis of the products | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Instrumental methods of chemical composition analysis. Selecting of a proper analytical methods. Theoretical basics of atomic spectroscopy. Inductively Coupled Plasma, ICP. Atomic absorption spectroscopy, AAS. Molecular spectra method. Infrared Spectroscopy, FTIR, UV-VIS Spectroscopy, Raman Spectroscopy RS. X-ray methods. X-Ray Fluorescence, XRF, X-Ray Microanalysis; GC and GC-MS in separation and analysis of post-reaction mixtures. | 4 |
T-W-2 | Chemical analysis of the surface of solid state. Physicochemical basics of Electro-spectroscopy methods. Methods: Electron Spectroscopy for Chemical Analysis, ESCA, including X-ray Photoelectron Spectroscopy, XPS, and Ultraviolet Photoemission Spectroscopy, UPS; Auger Electron Spectroscopy, AES, Electron Energy Loss Spectroscopy. | 4 |
T-W-3 | Adsorption/desorption methods and temperature programmed techniques. Thermogravimetry, TG, Temperature Programmed Desorption, TPD, Temperature Programmed Oxidation, TPO, Temperature Programmed Reduction, TPR, Temperature Programmed Surface Reaction, TPSR. Mass spectrometry. | 3 |
T-W-4 | Analysis of phase composition, structure and topography. X-Ray Diffraction, XRD, Reflection High Energy Electron Diffraction, RHEED, Low Energy Electron Diffraction, LEED. Mössbauer Spectroscopy. Scanning Electron Microscopy, SEM, and Transmission Electron Microscopy, TEM, Atomic Force Microscopy, AFM. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in laboratory classes | 45 |
A-L-2 | Data evaluation and preparation of raports | 28 |
A-L-3 | Consultations | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obligatory attendance the lactures | 15 |
A-W-2 | Repetition of the material | 8 |
A-W-3 | Consultations | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Laboratory classes |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam |
S-2 | Ocena formująca: approbation |
S-3 | Ocena podsumowująca: raport |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C09b_W01 Student knows theory required to design basic chemical technology process in laboratory scale. | ChEn_1A_W07, ChEn_1A_W11, ChEn_1A_W08, ChEn_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C09b_U01 Student is able to mount basic laboratory scale instalation used in chemical technology and evaluate the obtained data with mother IT tools. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U09, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C09b_K01 Student is able to work in team in designing the chemical technology laboratory scale setups. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C09b_W01 Student knows theory required to design basic chemical technology process in laboratory scale. | 2,0 | |
3,0 | Student deliver at least 60% of correct answers | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C09b_U01 Student is able to mount basic laboratory scale instalation used in chemical technology and evaluate the obtained data with mother IT tools. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to choose analytical method to solve specific problem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C09b_K01 Student is able to work in team in designing the chemical technology laboratory scale setups. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to cooperate in team durign problem solving | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John A. Dean, Analytical Chemistry Handbook, McGraw-Hill Companies, 2000
- Peter R. Griffiths, James A. de Haseth., Fourier transform infrared spectrometry, John Wiley & Sons, Hoboken, 2007, 2nd
- Helmut Günzler, Alex Williams, Handbook of Analytical Techniques, Wiley-VCH, 2001
- Paul N. Cheremisinoff, Handbook of water and wastewater treatment technology, Marcel Dekker, New York, 1995
- Andrzej T. Gierczycki, Łukasz Kurowski, Jan Thullie, Gas cleaning and wastewater treatment for industrial and engineering chemistry students, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Georges Guiochon, Claude L. Guillemin, Quantitative gas chromatography for laboratory analyses and on-line process control, Elsevier, Amsterdam, 1988
- Richard L. MacCreery, Raman spectroscopy for chemical analysis, Wiley-Interscience, New York, 2000