Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje o infrastrukturze technicznej transportu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowych umiejętności kształtowania bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transporcie w obszarach organizacji, stanu technicznego, oraz eksploatacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne ilustrujące zagadnienia poruszane na wykładach. | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Infrastruktura techniczna ruchu w transporcie: klasyfikacja, zasadnicze elementy oraz etapy istnienia i stany eksploatacji. | 2 |
T-W-2 | Omówienie układów funkcjonalnych i układów bezpieczeństwa obiektów infrastruktury technicznej w transporcie oraz osprzęt ratunkowy obiektów. | 2 |
T-W-3 | Wymogi stawiane obiektom infrastruktury technicznej ruchu w transporcie w zakresie bezpieczeństwa ich użytkowania. | 2 |
T-W-4 | Podstawy zagadnień niezawodności i niezawodnościowej teorii bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transporcie. | 2 |
T-W-5 | Omówienie bezpośrednich przyczyn powstawania szkód oraz mechanizmy powstawania szkód w obiektach infrastruktury technicznej w transporcie: niszczące działanie sił mechanicznych, niszczące działanie strumieni cieplnych, niszczące działanie substancji toksycznych, niszczące działanie organizmów żywych. | 6 |
T-W-6 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie wyników ćwiczeń przeprowadzonych w ramach zajęć audytoryjnych. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielnie studiowanie literatury. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prac i ćwiczeń wykonanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-11_W01 Absolwent ma elementarną wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. | TR_1A_W16, TR_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-11_U01 Absolwent potrafi krytycznie analizować sposób funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. | TR_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-11_K01 Absolwent ma świadomość ważności i rozumie wpływ dzialalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. | TR_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-11_W01 Absolwent ma elementarną wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy dotyczącej eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. |
3,0 | Absolwent posiada bardzo powierzchowną jednak wystarczającą wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. | |
3,5 | Absolwent posiada powierzchowną wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. | |
4,0 | Absolwent nie posiada obszerną wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. | |
4,5 | Absolwent posiada szeroką i wnikliwą wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. | |
5,0 | Absolwent posiada bardzo szeroką i głęboką wiedzę dotyczącą eksploatacji i bezpieczeństwa technicznego infrastruktury w transportcie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-11_U01 Absolwent potrafi krytycznie analizować sposób funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zadowalająco analizować sposób funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. |
3,0 | Absolwent potrafi zadowalająco lecz z wieloma brakami dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. | |
3,5 | Absolwent potrafi zadowalająco dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. | |
4,0 | Absolwent potrafi sformułować dobrą analizę sposobu funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. | |
4,5 | Absolwent potrafi wnikliwie analizować sposób funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo wnikliwie analizować sposób funkcjonowania i ocenić bezpieczeństwo techniczne infrastruktury w transporcie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-11_K01 Absolwent ma świadomość ważności i rozumie wpływ dzialalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ważności i nie rozumie na zadowalającym poziomie wpływu dzialalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. |
3,0 | Absolwent posiada wystarczającą, bardzo powierzchowną świadomość ważności i bardzo słabo rozumie wpływ działalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. | |
3,5 | Absolwent posiada wystarczającą świadomość ważności i rozumienia wpływu działalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. | |
4,0 | Absolwent posiada znaczący poziom świadomości ważności i rozumienia działalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. | |
4,5 | Absolwent posiada wysoki poziom świadomości ważności i rozumienia działalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. | |
5,0 | Absolwent posiada bardzo wysoki poziom świadomości ważności i rozumienia działalności technicznej w transporcie na bezpieczeństwo techniczne infrastruktury i środowisko. |
Literatura podstawowa
- Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L., Infrastruktura transportu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008