Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Transport paliw ciekłych i gazowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport paliw ciekłych i gazowych
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,00,29zaliczenie
wykładyW6 45 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z obszarów: infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego, infrastruktura transportu wodnego, środki transportu naziemnego i powietrznego, środki transportu wodnego, systemy energetyczne w transporcie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.28
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
30
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych, wentylatorów i sprężarek.13
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.4
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.4
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.2
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.4
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.4
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.2
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.4
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.2
T-W-10Transport morzem.2
T-W-11Transport lądowy.2
T-W-12Transport rurociągami.2
T-W-13Systemy regazyfikacji LNG.2
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-15Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach.3
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.28
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.20
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
50
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach.13
A-L-2Przygotowanie do zajęć i przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.45
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów - egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-03_W01
Student ma wiedzę z zakresu przygotowania paliw do transportu, znajomości elementów systemów transportowych paliw, technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG, znajomości technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
TR_1A_W14, TR_1A_W16, TR_1A_W05, TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W12C-1T-W-11, T-W-14, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-17, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-12, T-W-16M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu paliw, zaprojektować wstępnie system transportu określonych paliw.
TR_1A_U05, TR_1A_U15C-1T-L-1, T-A-1, T-W-11, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-12M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08C-1T-A-1, T-W-11, T-W-14, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-17, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-12, T-W-16M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-03_W01
Student ma wiedzę z zakresu przygotowania paliw do transportu, znajomości elementów systemów transportowych paliw, technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG, znajomości technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu paliw, zaprojektować wstępnie system transportu określonych paliw.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Girzejowski J., Przesyłanie, rozdział i magazynowanie paliw gazowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 1975
  2. Jędral. W., Pompy wirowe, PWN, Warszawa, 2001
  3. Kabaciński J., Eksploatacja statków do przewozu gazów skroplonych, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1993
  4. Magda W., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
  5. Michałowski St., Trzop St., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
  6. Stępniewski M., Pompy, WNT, Warszawa, 1978
  7. Szopowski Z., Morski transport paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1975
  8. Szopowski Z., Przystanie paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  2. Neumaier R., Hermetic pumps, Verlag und Bildarchiv W.H. Faragallah
  3. Perepeczko A., Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1976
  4. 2011, Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.28
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych, wentylatorów i sprężarek.13
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.4
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.4
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.2
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.4
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.4
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.2
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.4
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.2
T-W-10Transport morzem.2
T-W-11Transport lądowy.2
T-W-12Transport rurociągami.2
T-W-13Systemy regazyfikacji LNG.2
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-15Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach.3
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.2
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.28
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.20
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach.13
A-L-2Przygotowanie do zajęć i przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.45
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów - egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-03_W01Student ma wiedzę z zakresu przygotowania paliw do transportu, znajomości elementów systemów transportowych paliw, technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG, znajomości technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Treści programoweT-W-11Transport lądowy.
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.
T-W-10Transport morzem.
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.
T-W-12Transport rurociągami.
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu paliw, zaprojektować wstępnie system transportu określonych paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych, wentylatorów i sprężarek.
T-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.
T-W-11Transport lądowy.
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.
T-W-10Transport morzem.
T-W-12Transport rurociągami.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Treści programoweT-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.
T-W-11Transport lądowy.
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.
T-W-10Transport morzem.
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.
T-W-12Transport rurociągami.
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.