Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chłodnictwa
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
C-2Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru zasadniczych elementów składowych sprężarkowej instalacji chłodniczej.
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych realizowanych w technice chłodniczej oraz interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania właściwych wnioski.
C-5Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko.
C-6Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej.5
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.3
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.2
T-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.3
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.3
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.2
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych4
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.4
T-W-6Obiegi kaskadowe.2
T-W-7Obiegi pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywiste - straty energetyczne w obiegach chłodniczych.3
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.4
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.3
T-W-10Sposoby zasilania parowników.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i udział w opracowywaniu sprawozdań.7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.4
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie i udział w egzaminie8
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody podające: objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-4Ocena formująca: Obserwacja realizacji pomiarów.
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania.
S-6Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-8Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne w postaci pytań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-02_W01
Przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
TR_1A_W10C-1T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-02_U01
Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych.
TR_1A_U13C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1
TR_1A_D2-02_U02
Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-2T-L-5, T-A-1, T-A-2M-4, M-3S-5, S-3, S-2
TR_1A_D2-02_U03
Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej.
TR_1A_U17C-3T-L-6, T-L-2M-3S-7, S-5
TR_1A_D2-02_U04
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
TR_1A_U09C-4T-L-4, T-L-3, T-L-6M-4S-5, S-4, S-8

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
TR_1A_K01C-1T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1
TR_1A_D2-02_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_1A_K04C-6T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-4, M-5S-6
TR_1A_D2-02_K04
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
TR_1A_K02C-5T-A-1, T-A-2M-3, M-5S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-02_W01
Przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-02_U01
Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych.
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt.
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
TR_1A_D2-02_U02
Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
TR_1A_D2-02_U03
Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej.
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym drobne błędy merytoryczne.
4,5Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, popełniając przy realizacji tego zadania jedynie drobne pomyłki, bez żadnego błędu merytorycznego.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu.
TR_1A_D2-02_U04
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
3,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_1A_D2-02_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.
TR_1A_D2-02_K04
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Швецов Г.М., Ладин Н.В., Судовые холодильные установки. (Podręcznik), Транспорт, Москва, 1986
  3. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  4. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Wyd. PS, Szczecin, 1987
  5. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
  6. Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  7. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  2. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
  3. Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej.5
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.3
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.2
T-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.3
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.3
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.2
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych4
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.4
T-W-6Obiegi kaskadowe.2
T-W-7Obiegi pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywiste - straty energetyczne w obiegach chłodniczych.3
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.4
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.3
T-W-10Sposoby zasilania parowników.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i udział w opracowywaniu sprawozdań.7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie i udział w egzaminie8
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_W01Przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-10Sposoby zasilania parowników.
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych
T-W-6Obiegi kaskadowe.
T-W-7Obiegi pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywiste - straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_U01Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych
T-W-6Obiegi kaskadowe.
T-W-7Obiegi pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywiste - straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt.
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_U02Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie.
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego.
T-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie.
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_U03Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru zasadniczych elementów składowych sprężarkowej instalacji chłodniczej.
Treści programoweT-L-6Zaliczenie laboratoriów.
T-L-2Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym drobne błędy merytoryczne.
4,5Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, popełniając przy realizacji tego zadania jedynie drobne pomyłki, bez żadnego błędu merytorycznego.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_U04Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych realizowanych w technice chłodniczej oraz interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania właściwych wnioski.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania.
S-4Ocena formująca: Obserwacja realizacji pomiarów.
S-8Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne w postaci pytań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
3,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-10Sposoby zasilania parowników.
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych
T-W-6Obiegi kaskadowe.
T-W-7Obiegi pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywiste - straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_K02Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-3Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego.
T-L-2Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-02_K04Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko.
Treści programoweT-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie.
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.