Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Zarządzanie konkurencyjnością firm transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie konkurencyjnością firm transportowych
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstaw ekonomii i ekonomiki transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw zarządzania konkurencyjnością w przedsiębiorstwach transportowych.
C-2Przekazanie umiejętności z zakresu oceny pozycji konkurencyjnej wybranej firmy przewozowej na rynku usług transportowych.
C-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz umiejętności współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.14
T-A-2Zaliczenie i podsumowanie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie konkurencji i konkurencyjności.2
T-W-3Przewaga konkurencyjna. Rodzaje konkurencji.2
T-W-4Strategiczna analiza pozycji firmy transportowej na rynku usług przewozowych.3
T-W-5Czynniki kształtujące pozycję konkurencyjną w wybranych przedsiębiorstwach transportowych.2
T-W-6Reguły podejmowania skutecznych decyzji.4
T-W-7Metody zarządzania ryzykiem utraty konkurencyjności firm transportowych.2
T-W-8Strategie konkurencji na rynku usług przewozowych.2
T-W-9Cele i funkcje marketingu w zarządzaniu konkurencyjnością.2
T-W-10Rola innowacji w podwyższeniu konkurencyjności firm transportowych. Zarządzanie projektami innowacyjnymi w transporcie.4
T-W-11Motywacja personelu w przedsiębiorstwie transportowym.2
T-W-12Mechanizmy wsparcia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zasady kształtowania pozytywnego wizerunku firmy transportowej.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształceniai zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-09_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania konkurencyjnością firm transportowych.
TR_1A_W15, TR_1A_W12C-1T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-09_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i przedstawić prezentację oraz oceniać pozycję konkurencyjną firmy transportowej.
TR_1A_U01, TR_1A_U05, TR_1A_U14, TR_1A_U16C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K05C-3T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-09_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania konkurencyjnością firm transportowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-09_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i przedstawić prezentację oraz oceniać pozycję konkurencyjną firmy transportowej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Semenov I., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej, t. II, Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  2. Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2006
  3. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
  4. Skawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Nowe podejście, PWN, Warszawa-Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa, 2001
  2. Marciniak S., Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  3. Dołhasz M., Fudaliński J., Kosała M., Smutek H., Podstawy zarządzania., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.14
T-A-2Zaliczenie i podsumowanie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie konkurencji i konkurencyjności.2
T-W-3Przewaga konkurencyjna. Rodzaje konkurencji.2
T-W-4Strategiczna analiza pozycji firmy transportowej na rynku usług przewozowych.3
T-W-5Czynniki kształtujące pozycję konkurencyjną w wybranych przedsiębiorstwach transportowych.2
T-W-6Reguły podejmowania skutecznych decyzji.4
T-W-7Metody zarządzania ryzykiem utraty konkurencyjności firm transportowych.2
T-W-8Strategie konkurencji na rynku usług przewozowych.2
T-W-9Cele i funkcje marketingu w zarządzaniu konkurencyjnością.2
T-W-10Rola innowacji w podwyższeniu konkurencyjności firm transportowych. Zarządzanie projektami innowacyjnymi w transporcie.4
T-W-11Motywacja personelu w przedsiębiorstwie transportowym.2
T-W-12Mechanizmy wsparcia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zasady kształtowania pozytywnego wizerunku firmy transportowej.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-09_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania konkurencyjnością firm transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W15ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw zarządzania konkurencyjnością w przedsiębiorstwach transportowych.
Treści programoweT-W-7Metody zarządzania ryzykiem utraty konkurencyjności firm transportowych.
T-W-2Pojęcie konkurencji i konkurencyjności.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-8Strategie konkurencji na rynku usług przewozowych.
T-W-9Cele i funkcje marketingu w zarządzaniu konkurencyjnością.
T-W-10Rola innowacji w podwyższeniu konkurencyjności firm transportowych. Zarządzanie projektami innowacyjnymi w transporcie.
T-W-11Motywacja personelu w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-3Przewaga konkurencyjna. Rodzaje konkurencji.
T-W-12Mechanizmy wsparcia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zasady kształtowania pozytywnego wizerunku firmy transportowej.
T-W-4Strategiczna analiza pozycji firmy transportowej na rynku usług przewozowych.
T-W-5Czynniki kształtujące pozycję konkurencyjną w wybranych przedsiębiorstwach transportowych.
T-W-6Reguły podejmowania skutecznych decyzji.
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształceniai zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-09_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i przedstawić prezentację oraz oceniać pozycję konkurencyjną firmy transportowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności z zakresu oceny pozycji konkurencyjnej wybranej firmy przewozowej na rynku usług transportowych.
Treści programoweT-W-7Metody zarządzania ryzykiem utraty konkurencyjności firm transportowych.
T-W-8Strategie konkurencji na rynku usług przewozowych.
T-W-9Cele i funkcje marketingu w zarządzaniu konkurencyjnością.
T-W-10Rola innowacji w podwyższeniu konkurencyjności firm transportowych. Zarządzanie projektami innowacyjnymi w transporcie.
T-W-11Motywacja personelu w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-3Przewaga konkurencyjna. Rodzaje konkurencji.
T-W-12Mechanizmy wsparcia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zasady kształtowania pozytywnego wizerunku firmy transportowej.
T-W-4Strategiczna analiza pozycji firmy transportowej na rynku usług przewozowych.
T-W-5Czynniki kształtujące pozycję konkurencyjną w wybranych przedsiębiorstwach transportowych.
T-W-6Reguły podejmowania skutecznych decyzji.
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-09_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz umiejętności współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-W-7Metody zarządzania ryzykiem utraty konkurencyjności firm transportowych.
T-W-2Pojęcie konkurencji i konkurencyjności.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-8Strategie konkurencji na rynku usług przewozowych.
T-W-9Cele i funkcje marketingu w zarządzaniu konkurencyjnością.
T-W-10Rola innowacji w podwyższeniu konkurencyjności firm transportowych. Zarządzanie projektami innowacyjnymi w transporcie.
T-W-11Motywacja personelu w przedsiębiorstwie transportowym.
T-W-3Przewaga konkurencyjna. Rodzaje konkurencji.
T-W-12Mechanizmy wsparcia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zasady kształtowania pozytywnego wizerunku firmy transportowej.
T-W-4Strategiczna analiza pozycji firmy transportowej na rynku usług przewozowych.
T-W-5Czynniki kształtujące pozycję konkurencyjną w wybranych przedsiębiorstwach transportowych.
T-W-6Reguły podejmowania skutecznych decyzji.
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształceniai zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.